Annons

Vilka diatillbehör behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Har precis börjat med diafilm i kameran. Ska lämna in första rullen i morgon för framkallning. Det jag undrar över nu är, vad behöver jag för tillbehör?

Jag har diaprojektor och duk. Dessutom har jag ramar med och utan glas. Köpte det för att jag ville prova nu i början + att jag hoppas det blir lite billigare att montera diorna själv.
Är det något mer som man kan behöva. En liten diavisare eller vad det kallas eller ett lite ljusbord. Förvaringslådor? Hur förvarar man dior bäst? Diascanner är inte aktuellt rent ekonomiskt den närmaste tiden.
Kommer in i en ny djungel och får känna mig som en nybörjare igen...:D
 

acke

Avslutat medlemskap
Du behöver ett ljusbord, en bra lupp och en borste/pensel att damma av diorna med.

Skippa "diavisaren", om du menar en sån där liten tittapparat där man stoppar i ett dia i taget. Såna apparater blir man bara trött i ögonen av.

Jag förvarar dior i transparenta hängmappar, typ Trema. Kolla deras annonser i FOTO. Hängmappar är praktiska, eftersom du då kan plocka fram 20 dior i taget på ljusbordet.

Ett stabilt bord till diaprojektorn och ett rum som går att mörklägga ordentligt är oxå fördelaktigt...;)
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
ja ett ljusbord och en lupp så du kan titta på dina diabilder med förstoring är ett måste. se till att du köper ett ljusbord som en färgtemperatur på 5000 Kelvin. köp en lupp beroende på vilket negformat du använder. sen är det inte så mycket mer än du själv nämnt.

rätt sätt förvara neg är en vetenskap.
jag kör själv enbart med dia. jag förvarar dom i syrefria plastfickor av märket Kenro. plastfickorna förvarar jag sen i en syrefri pärm som jag har i ett kassaskåp där det är ljusfritt och fritt från dam (relativt). självklart så ska du inte förvara diaorna på ett fuktigt ställe. neg tar skada av ljus och fukt och gaser.
trä ger ifrån ser gaser. målarfärg också. en målad träbokhylla är nog inte så bra att ha pärmen med diaorna i. exakt hur mycket skada negen tar genom åren beroende hur och vart man bevarar dom vet jag inte. som sagt det är en vetenskap som inte är värd att lägga allt för mycket tid på. kassaskåp är bra. dom är målade med någon typ av speciel lack som inte ger ifrån sig gaser då dom flesta kassaskåp måste vara brandsäkra. kassaskåp är tätta, så mycket dam och fukt blir det inte.

mvh eric :)
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Tack för "tippsen". Nu vet jag lite mer vad jag behöver. Skulle tippa på att borste och pensel är det första som jag införskaffar - kan inte vara speciellt dyrt!:D

Jag har tittat lite på ljusbord, det finns någon ny variant (enligt säljaren) som är mindre än den äldre varianten...hmm...kanske ingen som förstod det, men det mindre ljusbordet, kostnad ca 500 sek, var ca 30*20 cm (yttermått, ej glasmått). Det känns rätt litet, vad tror ni?
Luppen är väl kanske det dyraste och jag förmodar att man inte ska satsa på ett billigt?
Kassaskåp får nog vänta det också, finns förvisso billiga, men de är oftast inte brandtåliga!:mad:

God fortsättning på det nya året!
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Nikon har en lupp med åtta gångers förstoring som täcker ett 35mm dia.
Kostar 300kr på Scandinavianphoto.
FOTO testade luppar för ett par år sedan och Nikons lupp fick betyget mycket prisvärd.
Jag har en sån och det är inget "fel" på den. Den saknar lite skärpa i kanterna men det kan jag som amatör leva med. Mycket trevlig lupp för det priset.
40kr-alternativen skulle jag hålla mig borta i från för betraktning av dia..duger till betraktning av löv och insekter...
Ljusbord är billigt att köpa beggat (se tidigare diskussion "ljuslåda").
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Varför ska jag lägga ner 1500kr på en lupp?
Flera av Schneiders luppar fick avdrag pga kantoskärpa i FOTOs test.
PEAK var bättre i testet.
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
jag vet inte.
ända jag vet är att dom gör bra luppar. som tur var så fick jag men rätt billig då den var fel prismärkt i butiken.

eric
 

gunte

Aktiv medlem
Det funkar helt ok med objektivet från dia-projektorn som lupp..så spar du in dom pengarna..vill du fingranska skärpan närmare så behöver du t.ex en 8-10ggr peaklupp....ljusbordet bygger du själv för en rimlig peng..en liten skarp sax för diaklippning är inte helt fel..
mvh/gunte..
 

Toby

Aktiv medlem
Behöver?

Du behöver inte mycket av det som föreslås. Saxen skulle jag lägga pengarna på om du inte har någon bra. Resten av sakerna klarar man sig utan rätt länge tycker jag. Köp film i stället.
/Tobias
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Som Gunte nämnde kan man använda projektorobjektivet som lupp, då ser man hela diat. Fingranskning av skärpan kan du göra med kameraobjektivet, 50 mm funkar någorlunda men ett ljusstarkt 28 mm är kanon.
 

littos

Aktiv medlem
Ljusbord

Jag köpte ett litet trevligt ljusbord tidigare i höstas. GePe Slimlight, har jag för mig att det hette (är inte hemma och kollar just nu...). Köpte den största varianten från scandinavian photo för runt 500:- Det är mycket tunnt -> lätt att stuva undan när man inte använder det. Rekomenderas!

/Anders
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
tipsen om befintliga objektiv till kameran och projektorn var jag tvungen att prova.
Mitt projektorobjektiv tror jag inte är världens bästa (Heidosmat, någon?) och det blir inte så stor förstoring.
Med 50mm objektivet blir det lite fish-eyeeffekt tycker jag. 35 mm är varken bra till översikt eller fingranskning.
den riktiga lupp är bekvämare att använde och jag tycker att den känns ljusstarkare än 2.8-objektivet.
En Nikkor 28mm/1,4 skulle ju inte var fel :D.

En sak som jag har tänkt på vid användandet utav lupp och ljusbord. Om man betraktar diat med och utan ram blir det då någon skillnad i skärpan då? Eller är skärpedjup tillräckligt för att täcka in även tjocka ramar?
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
*funderar*...hmm...ett lupp för 300:- är ju inte så farligt dyrt...kanske ska köpa ett lupp i alla fall!:D
Eller så blir det objektivet på dia-projektorn!;)
Det enda jag vet nu är att jag ska hämta ut mina första dia-bilder på lördag (10/1)...
Jag är faktiskt riktigt nyfiken på resultatet...

Tack än en gång för tippsen!
 
ANNONS