Annons

En Timmas eller flerdagars?

Produkter
(logga in för att koppla)

cerox

Aktiv medlem
Jag undrar hur det egentligen är med framkallning av film.
Vilket ska man föredra vad det gäller framkallning? Ska man satsa på 1-timmes framkallning eller ska man hellre vänta några dagar?
Är det någon skillnad?
Tacksam för olika synpunkter.
Hälsningar Anders
 

Jimsan

Aktiv medlem
Skillnaderna är väl priset och skall man ta en 1-timmes framkallning så görs det oftast i butiken där man lämnar in filmen. Annars skickas den iväg till något stort fotolabb som massframkallar filmer.
Fördelen med entimmes är att om du har synpunkter på hur filmen skall framkallas (om du tex pressat filmen) så kan du säga det direkt till expediten.
 

acke

Avslutat medlemskap
Håller med Jimsan. Att kunna tala om hur man vill ha bilderna är en klar fördel. Sen är det en annan sak om man tycker att det är värt prisskillnaden.

Ett vanligt fel hos både butikslabben och storlabben är att man slentrianmässigt beskär bilderna med 10-15% runt om (Har aldrig fattat varför? Kanske inbillar man sig att folk vill ha det så?). Jag beskär mina bilder redan i sökaren och vill absolut inte att labbet ska beskära ytterligare. Det brukar jag tala om tydligt när jag snabbframkallar.
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Ulf: Kan (eller orkar) snabblabben verkligen ställa om sina inställningar för just din rulle? Jag har försökt att gnälla innan ibland med med magra resultat.

/ PJ
 

acke

Avslutat medlemskap
Jodå, det brukar bli bättre om man säger till. Det har hänt några gånger att jag har krävt omkopiering av hela rullar pga att labbet har skalperat mina fotomodeller (trots att det har funnits god marginal på negen).
 

frigge

Medlem
Seriösa snabblabb kollar varje bild och finjusterar.. oftast tycker jag att resultatet blir bättre än att skicka.. brukar be om "lite mer färg" för att inte få dom där trista, urblekta man får annars.
(Fast idag fick jag tillbaka 36 på tok för mörka bilder med grön/gult stick i från traktens dyraste labb.. så ingen regel utan undantag. I morgon ska jag gå dit och få pengarna tillbaka. Sen ska jag bara köra dia.. så att ingen färgblind stackare misshandlar mina kort ;) )
 

Helena

Aktiv medlem
Som ofta repar neggen, gör kopior med färgstick och alltid är sena :)

Finns ett bra labb på Olof Palmes gata... fotomax eller vad det nu är...

Fotomax
Hötorget: Olof Palmes g. 16
Hötorget: 111 37 STOCKHOLM 08-411 68 60
Slöjdg. 2 08-21 21 38
Järnvägsg. 38 08-28 75 55
Götg. 96 08-640 62 43
Odeng. 49 08-612 33 11
E-post fotomax@swipnet.se
(ur gula sidorna)

Bara testat den vid olof palmes gata...

// H
 

rescuemarcus

Ny medlem
"Seriösa snabblabb" som kollar varje bild tar ut priser som avskräcker tillräckligt många så att deras arbetsbelastning inte är särskilt hög, därför kan de ha möjlighet att kolla varje bild.

Färgstick är ju inte funkis men hur ljusa eller mörka bilderna blir är ofta en smakfråga.
Semesterknäpparen vill ha även underexp neg så uppljusade så de ser mer, vilket medför grådaskighet och kornigheter. Även maskinen gör sin bedömning, precis som ljusmätaren i kameran (eller separata) och vill ha de där 18%'en.
Absolut bästa sättet att inte få färgstick är att tänka på det innan man knäpper.

Personligen tycker jag att Odenlab, förutom att vara snordyra, har dålig smak (om man nu vill kalla det så). Att ha "över-överpriser" och locka med att gå med som medlem för att bara få "överpriser" är en dålig affärsidé. Nästan lite elakt :). Kan inte säga att jag provat dem särskilt mycket men av övriga inlägg att döma så är de inget speciellt förutom höga priser. På plussidan har de en snygg hemsida.
 

Helena

Aktiv medlem
Odenlab har nu en butik på söder, en i centrum, en på norr och så någon till... standarden har sjunkit betydligt....
 

Maverick28

Aktiv medlem
ackelid skrev:
.

Ett vanligt fel hos både butikslabben och storlabben är att man slentrianmässigt beskär bilderna med 10-15% runt om (Har aldrig fattat varför? Kanske inbillar man sig att folk vill ha det så?). Jag beskär mina bilder redan i sökaren och vill absolut inte att labbet ska beskära ytterligare.
Exakt denna frågeställning har jag besvarat vid ett annat tillfälle...

1. Vad har du för kamera?? Nikon eller en avancerad Canon antar jag (alltså Canon EOS 1) Bara en gissniang...

2 När man kopierar en bild i ett snabblab eller även manuellt så säter man in dne i en nagativ hållare som maskar birt ca 1-2 milimieter på varje sida (kanske mer på vissa fabrikat av printrar) och detta görs för att det inte skall läcka ljus och ge ljusa kanter och andra konstiga fenomen.

Samma sak om du ramar in en diabild så maskar du bort en del av negativet


Varför gissa jag på attdu har en Nikon kamera?? Jo för att det är (mig vetterligt) ett av få märken som gör en sak av att sökaren visar 100% av begativet. Nackdelen är at du S*LLAN (aldrig??) får med alla 100% av negativet när du kopierar den. Det måste finnas lute marginaler

Canon konstruerade F1 efter devisen att den skulel visa lika mycket som en monterat dia i sökaren Eos 1 visar dock 100% av negativet.

Man kan i viss mån kompensera för att en detalj klipps vid kopeiringen i sidled genom att skjuta negativet något till vänster elelr höger.. Man kan kompensera i höjdled på en del labb men även genom ett mera handgripligt sätt..;-)

Har mer info i ämnet (och framförallt erfarenhet) så undrar du/ni över något så säg till...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Maverick28 skrev:




2 När man kopierar en bild i ett snabblab eller även manuellt så säter man in dne i en nagativ hållare som maskar birt ca 1-2 milimieter på varje sida (kanske mer på vissa fabrikat av printrar) och detta görs för att det inte skall läcka ljus och ge ljusa kanter och andra konstiga fenomen.

Samma sak om du ramar in en diabild så maskar du bort en del av negativet





Varför gissa jag på attdu har en Nikon kamera?? Jo för att det är (mig vetterligt) ett av få märken som gör en sak av att sökaren visar 100% av begativet. Nackdelen är at du S*LLAN (aldrig??) får med alla 100% av negativet när du kopierar den. Det måste finnas lute marginaler




Det borde bli mörka kanter i och med att negativkanten är oexponerad och genomskinlig.

Och det måste inte finnas lite marginaler
Kopierar man själv så kan man ta med hela negativet OM man har rätt förstoringsapparat vill säga .
Min Leitz Valloy II tar exempelvis med hela den exponerade ytan samt ca 1 mm av negativkanten
 

Helena

Aktiv medlem
Man kan alltid fila ner negghållarna så att man får med lite av filmbasen runtomkring (för att få svarta kanter utan problem)
 

Bruzze

Medlem
angående fotolabb...

Jag har ett litet tips...
Gå alltid till samma affär (om du är nöjd förstås).
Du får bättre service och pris när de känner igen dig.
Jag går alltid till samma affär när jag ska framkalla på 1-timma. Som någon annan sa här så kan man då tala om hur man vill ha det.

Det finns annan bonus också...
Lite rabatt då och då, de "slänger" med en eller ett par filmer om man handlar något annat osv

Vet inte om det funkar i Stockholm eftersom det är en så stor stad, men här i linköping funkar det.

Alla tjänar ju på det...
Du får förtroende för affären och får bra priser och bilder..
Du kommer tillbaka och de tjänar pengar på dig.
Win/Win-situation!

Prova!
 

acke

Avslutat medlemskap
Maverick28 skrev:



När man kopierar en bild i ett snabblab eller även manuellt så säter man in dne i en nagativ hållare som maskar birt ca 1-2 milimieter på varje sida (kanske mer på vissa fabrikat av printrar) och detta görs för att det inte skall läcka ljus och ge ljusa kanter och andra konstiga fenomen.
Om de bara maskade bort 1 mm så skulle jag vara lycklig. Det finns lab som maskar betydligt mer, flera millimeter, har varit med om det flera gånger.

Min teori är följande:
Ett vanligt misstag som "semesterfotograf Svensson" gör är att inte gå tillräckligt nära. Svensson blir därför glad när fotolabbet maskar hans bilder kraftigt. Skulle tro att vissa lab/butiker slentrianmässigt maskar bilder för att få fler nöjda "Svenssonkunder". De flesta kunderna i en vanlig fotobutik är ju trots allt vanliga Svenssons...

Tack och lov finns det butiker som är lyhörda för oss som är mer kräsna. Jag håller mig till dem.:)
 

Helena

Aktiv medlem
och så har vi då Odenlab... Kom dit i går...
Mina negg låg i fel hög så dom hade inte börjat kopiera dom ännu...
Skulle få vänta i 15 min... jag hade redan gett dom tre timmar extra...
Åker därifrån... lite senare så ringer dom å säger att mina andra bilder inte kommer att bli klara... å dom visste inte om dom skulle bli klara tills dagen efter samma tid...
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Det verkar som om Odenlab har förfallit. När jag lämnade in en rulle för framkallning där senast (ett par år sen) så var de snabba.
 

Helena

Aktiv medlem
Re: angående fotolabb...

Bruzze skrev:
Jag har ett litet tips...
Gå alltid till samma affär (om du är nöjd förstås).
Du får bättre service och pris när de känner igen dig.
Jag går alltid till samma affär när jag ska framkalla på 1-timma. Som någon annan sa här så kan man då tala om hur man vill ha det.

Det finns annan bonus också...
Lite rabatt då och då, de "slänger" med en eller ett par filmer om man handlar något annat osv

Vet inte om det funkar i Stockholm eftersom det är en så stor stad, men här i linköping funkar det.

Alla tjänar ju på det...
Du får förtroende för affären och får bra priser och bilder..
Du kommer tillbaka och de tjänar pengar på dig.
Win/Win-situation!

Prova!
Tror det funkar lika bra överallt...
 
ANNONS