Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

henab

Aktiv medlem
Re: Hmmmm...

Rico skrev:
Mycket halvdåliga resultat med 10D borta på DPRewiev.
Jo.. många usla bilder har det blivit de senaste dagarna. Jag tror mest att det beror på skit bakom spakarna. :)

10D verkar locka många personer som tidigare haft kompakta digitalare, men som inte har någon (D)SLR-vana. Det är inte helt förvånande att deras första bilder suger, det tar ett tag att lära sig kameran och att efterbehandla bilderna så att de kommer till sin rätta.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Förstår inte vad ni menar, de allra flesta bilderna i forumet är ju hur bra som helst.
Och visst ska bilderna direkt ur kameran kunna vara riktigt bra oxå, utan efterarbete.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
skrev:
Frågan är om inte många av de som klagar är såna som gått över från kompaktdigitaler till DSLR och är vana vid att bilden är klar redan när den tankas över från minneskortet.
Det krävs ju alltid en del efterarbete med en DSLR bild för att få fram det mesta ur den.

henab skrev:
10D verkar locka många personer som tidigare haft kompakta digitalare, men som inte har någon (D)SLR-vana. Det är inte helt förvånande att deras första bilder suger, det tar ett tag att lära sig kameran och att efterbehandla bilderna så att de kommer till sin rätta.
Häftigt...det ekar på fotosidan! ;)
 

sagan

Avslutat medlemskap
Kan ju oxå tänka på att vilka objektiv som använts är av MYCKET stor betydelse för resultatet...vilket mycket väl kan förklara en stor del av de bilderna som inte är så bra kvalitetsmässigt..
(vilket jag inte tycker särskilt många av alla de som lagts in)
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jo, det är nästan komiskt att folk inte begriper att en zoom inte är hur skarpt som helst.
Är toppskärpa så otroligt viktigt är det fast optik som gäller. Dessutom MÅSTE kamerans lågpassfilter skärpas bort (oskarp mask med liten radie) om den riktiga skärpan ska visa sig.
 

Guffa

Aktiv medlem
NiklasD100, snart 10D ;) skrev:
Saxat från www.imaging-resource.com:
Out of curiosity, I experimented with much longer run lengths, and discovered that the 10D apparently has two buffers (just like the D60): After the first buffer fills, shooting proceeds at a somewhat slower pace for some number of shots (until the second buffer fills?), after which cycle times increase pretty dramatically.
Nej, den har inte två buffertar, men man kanske kan säga att den delar bufferten i två delar.

Det går snabbare att konvertera bilderna till det slutliga filformatet (JPEG/RAW) än det tar att spara dem på minneskortet. Den komprimerar bilderna som ligger i bufferten, det är därför man kan ta några fler bilder än de första åtta/nio i snabbare takt än den hinner spara ner dem.
 

dsmannen

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Kan ju oxå tänka på att vilka objektiv som använts är av MYCKET stor betydelse för resultatet...vilket mycket väl kan förklara en stor del av de bilderna som inte är så bra kvalitetsmässigt..
(vilket jag inte tycker särskilt många av alla de som lagts in)

precis som för "vanliga" analoga kameror spelar objektivet en väldigt stor roll, många lär inte märka det förrän de testar en digital systemkamera.
Kan t.ex. nämna att jag ser rätt hyfsad skillnad mellan EF 300/2.8IS med och utan 1.4x extender.

En konsument-zoom ger inge vidare resultat på en D10 om någon hade trott det.
 

rickarddahlstrand

Aktiv medlem
Jag vet inte hur bildbyråerna tänker men om man tar en bild med en 1600 film och läser in den på en superduper trumscanner till 30 MB så kan den inte på långa vägar jämföras med en uppinterpolerad ISO 100 D60 bild.

Jag och en kompis hade en pixel vs. korn diskussion för ett tag sedan. Hans argument var att korn kunde vara "snyggt" men att pixlar inte alls gav honom samma känsla. Jag menade att man med interpoleringen på rätt nivå kan få en kornkänsla eftersom pixlarna då blir mer runda.

Brus är definitivt inte samma sak som korn. Jag har tagit många högiso-bilder med min D60 och det blir mycket konstiga färgskiftningar och annat som man inte får på högasa filmer. Brus tycker jag är riktigt fult och jag jobbar nästan uteslutande på ISO 100.

Knepet för att få bra bilder är att försöka jobba bort allt brus och JPEG skräp. RAW är helt klart en rätt väg att gå. Adobes RAW plugin är inte tokig heller eftersom man kan trimma hur mycket skärpa och utsmetning man vill göra på bilderna. Det gör att man kan få skarpa och helt brusfria bilder. Neatimage är också helt OK men kräver rätt mycket mer tid.

När det gäller linser så är det så mycket som spelar in. Jag tycker att jag får skarpare bilder med min 50 mm än med 28-135 IS. Jag vet många fotografer som springer runt med ett risigt gammalt oskarpt 28 mm på sin kamera och som har 1000-tals bilder inne på byrån. Dessutom tycker jag mitt 17-35L är helt klart bättre än mitt Tokina 17 mm.

Slutsatsen är att digitala bilder inte är samma sak som bilder tagna med film-baserade kameror och att vi borde sluta jämföra. Kvaliteten på D60 (och 10D) är tillräcklig för många användningsområden, inkl byråer.

Själv har jag bränt nästan 30000 bilder på 10 månader och har räknat av min kamerainvestering mot film- och framkallningskostnaderna.

För att inte tala om alla kanonbilder jag har fått när mina kollegor har fått lägga av för att filmen har tagit slut.

Rickard.
 

EdwardH

Aktiv medlem
rickarddahlstrand skrev:
För att inte tala om alla kanonbilder jag har fått när mina kollegor har fått lägga av för att filmen har tagit slut.
Jag hoppas du spottar de i ansiktet vid varje möjliga tillfälle.

Folk som medvetet begränsar sig och tror att de är bättre fotografer pga det förtjänar att förlora bra bilder.

Jag är inte bitter på alla filmmänniskor som tror att film > digital, jag är bitter på de filmmänniskor som är i maktpositioner som använder sina åsikter för att trycka ner effektivare människor.

Men men... jag har bestämt mig för att inte jobba i fotobranschen som, trots att det 2003, fortfarande befinner sig på 1900-talet.

Jag ska ha kameran som hobby, som livstil, och inte som jobb. Som fotograf är man tvingad att hora sig för att få betalt. Som fotograf är man bara en kamera, i kundens ögon. Jag vill inte hora mig, jag vill vara kreativ på mitt eget sätt, och det får man inte vara som fotograf. Inte om man vill överleva.

Men, usch. Nu längtar jag _verkligen_ till min fina, snabba 10D. Nästan ingen shutter lag, hög ISO, 1/4000, raw (vid behov - fast jag lär säkert få skitmånga problem med det i linux), stabiliserat objektiv, snabb zoom... *längtar*.

Hans från Fotohörnan i Umeå får allt ta och ringa mig någon vacker dag, tycker jag. Jag ringde de för en timme sedan men killen var på lunch. Han skulle ringa om en halvtimme, sa dem. Återigen har jag blivit sviken av opålitliga människor.

Jag är fan trött på människor som sviker. Kameror sviker aldrig. De fungerar. Visst, de kan gå sönder eller så kan shuttern slitas ut, men då får man det reparerat, helt enkelt. Människor, åas, är kända för att ljuga för en, behandla en som skit, utnyttja en för egen vinning och totalt skita i ens känslor för att de har svårt att se att man blir sårad av att bli sviken.

Nej, fan. Så fort jag får min jättefina, underbara, tunga, robusta, framtidssäkra 10D kommer jag fan isolera mig från den här jävla världen med idiotiska människor och bara fotografera byggnader och naturen. Jag kan tänka mig fotografera människor, men bara när jag står långt ifrån dem och slipper umgås med dem.

Jag kunde inte sova inatt. Jag drömde om 10Dn, igen. Jag drömde att körde till Malmö, parkerade bilen i ett industriområde och drog hem till min kompis. Sen gick vi ut på stan och försökte komma in på någon nattklubb eller något. Jag ville in dit och fotografera. Jag minns att jag snurrade ratten till ISOläget och valde iso1600. Det roliga var att jag snurrade på två sådana där kommandorattar på högra sidan (där man har avtryckaren), trots att Canon bara har en sådan. Anyways, jag skjöt lite medans min alldeles för fulla kompis inte fick komma in och sedan drog vi hem.

Jag tror jag tom lånade ut 10Dn till kompisen. Jag var inte alls rädd om den, för jag visste att den skulle klara sig om den blev tappad i golvet.

http://www.b0g.org/wsnm/uploads/kurci.jpg

Goddamn. Jag mår fan inte bra av att behöva vänta på drömkameran. Jag mår inte bättre av att jag vet att folk i USA redan har sina 10Dor... OCH HAR MAGE ATT KLAGA PÅ DEN! Jesus H, tycker de att kameran är skit kan de fan skicka hit dem! Jag tar gärna emot några 10Dor. Hur kan folk klaga på en kamera så är så pass överlägsen deras fotograferingsförmågor? Ser de inte att problemet är att de är korkade, inte att kameran är sönder eller dåligt designad?

Usch. Har ingen en D60 eller D30 jag kan få låna under tiden?
 

rickarddahlstrand

Aktiv medlem

Folk som medvetet begränsar sig och tror att de är bättre fotografer pga det förtjänar att förlora bra bilder.

Jag är inte bitter på alla filmmänniskor som tror att film > digital, jag är bitter på de filmmänniskor som är i maktpositioner som använder sina åsikter för att trycka ner effektivare människor.

Men men... jag har bestämt mig för att inte jobba i fotobranschen som, trots att det 2003, fortfarande befinner sig på 1900-talet.

Jag ska ha kameran som hobby, som livstil, och inte som jobb. Som fotograf är man tvingad att hora sig för att få betalt. Som fotograf är man bara en kamera, i kundens ögon. Jag vill inte hora mig, jag vill vara kreativ på mitt eget sätt, och det får man inte vara som fotograf. Inte om man vill överleva.

Wow!!

Du fångde verkligen min syn på branchen. Kanske inte hör hemma i denna tråd men jag är skitless på all prestige. Sökte sommarjobb för några veckor sedan men blev så avskräkt av alla korkade bildredaktörer som behandlade mig som ett barn att jag helt la av. Så sommaren får jag spendera slavande framför datorn som resten av året. =(

Livet ska vara kul och inte fyllt av massa traumatiska möten med människor som brinner av iver att få jämföra och se vem som är bäst.

Jag visar numera mest bilder för goda vänner och kollegor som inte alls har detta behov eller vanliga människor som inte är så jäkla insatta utan som mest "gillade bilden". Jag ger också bort bilder till alla som vill och tar bara betalt för "tråkbilder".

Lite galen kanske du är men vem skulle inte bli det. Hoppas du klarar dig ifall det dröjjer och inte går och har skjuter vilt på McDonalds. =)

Rickard. (Cyberfoto nr 54!!)

PS. Ni som jobbar med det!! Ni är hjältar!
 

dsmannen

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Hans från Fotohörnan i Umeå får allt ta och ringa mig någon vacker dag, tycker jag. Jag ringde de för en timme sedan men killen var på lunch. Han skulle ringa om en halvtimme, sa dem. Återigen har jag blivit sviken av opålitliga människor.
Hans har väldigt mycket att göra, tro mig, men han är väldigt bra att ha och göra med :)
Tror knappast du får bättre service nån annanstans jämfört med om du köpt prylar där.

EdwardH skrev:
Jag är fan trött på människor som sviker. Kameror sviker aldrig. De fungerar. Visst, de kan gå sönder eller så kan shuttern slitas ut, men då får man det reparerat, helt enkelt. Människor, åas, är kända för att ljuga för en, behandla en som skit, utnyttja en för egen vinning och totalt skita i ens känslor för att de har svårt att se att man blir sårad av att bli sviken.
Du ska inte tro att kameror inte sviker dig (d30/d60 AF hallåååå?), min D30 poppade blixten upp på och vägrade poppa ner, typiskt kanske det var första gången jag skulle använda den inbyggda blixten på D30n.. 1Ds har jag problem med frontfokusering, autofokusen är GRYM men den är lite framför objektet.. tyvärr så "missar" inte fokuseringen särskilt ofta så skärpan hamnar perfekt. Ibland är det inte så enkelt heller så det bara är att reparera.. det kan behöva repareras MÅNGA gånger innan det blir bra.
 

EdwardH

Aktiv medlem
rickarddahlstrand skrev:
Sökte sommarjobb för några veckor sedan men blev så avskräkt av alla korkade bildredaktörer som behandlade mig som ett barn
Berätta.

eller vanliga människor som inte är så jäkla insatta utan som mest "gillade bilden".
Det är den effekten jag också är intresserad av: få helt vanliga människor, som annars inte är intresserade av fotografering, att se bilden och tänkte "wow! Sicken bra bild!". Jag vill inte att folk ska klaga på kompositionen, att bilden inte har perfekt vitbalans eller att vissa saker i bilden inte har perfekt skärpa.

Jag är ute efter känslor, inte teknisk perfektionism.

Vissa människor har svårt för att se på bilden, de ser bara på pixlarna.


PS. Ni som jobbar med det!! Ni är hjältar!
Eller bara korkade, beroende på vem man frågar.

Visst, jag gillar att fotografera, och skulle egentligen inte ha något emot att hora mig, men jag vill inte hora mig analogt. DET är att sjunka för lågt.

Nu kom jag på en grejs som man gärna vill ha på 10Dn: PNG, istället för JPG.
 

EdwardH

Aktiv medlem
herminator1Ds skrev:
min D30 poppade blixten upp på och vägrade poppa ner
1. Tejp
och sedan
2. Canon repair

problem med frontfokusering, autofokusen är GRYM men
Återigen: Canon repair.

Det är inte direkt så att de här felen inte går att reparera, eller hur? Det enda som hade gjort en arg är om kameran la av mitt i en demonstration. Fast hur ofta händer det, på en skala?
 

dsmannen

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
1. Tejp
och sedan
2. Canon repair



Återigen: Canon repair.

Det är inte direkt så att de här felen inte går att reparera, eller hur? Det enda som hade gjort en arg är om kameran la av mitt i en demonstration. Fast hur ofta händer det, på en skala?
du förstår inte.

angående blixen så använde jag först eltejp, sedan när det lugnade ner sig med jobb så skickade jag kameran till canon via fotohörnan.

Reparationen tog lite drygt 1.5 månad.

ok? som tur är (tack fotohörnan) så fick jag låna en D30 av fotohörnan undertiden.

Dessutom blev det ett annat fel på min D30 (någon errorcode), då var jag utan kamera ungefär en månad..


sedan angående frontfokuseringen så kan jag lova dig att det inte är någon bagatell, det är en justeringssak där jag hört skräckscenarior om kameror som aldrig blivit ok.

för mig ligger skärpan nu ungefär en dryg meter framför objektet på 30 meter med 300mm glugg. Det är _väldigt_ irriterande då man har kort skärpedjup kan jag tala om.

Inget ont om Canon men lite mer folk på servicestället och bättre kvalitétskontroll när prylarna lämnar fabriken skulle inte skada om vi säger så... :)
 

rickarddahlstrand

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Berätta.
Orkar inte, det är för traumatiskt. =) Nejdå, men det är tragiskt. Jag tror det faktum att branchen är överhettat har gjort många fotografer bittra. Utrymmet är för litet för att bli uppskattat och det enda som återstår är att ta tråkbilder på trötta ericsson chefer. Nej tack, jag har tillräckligt med prestationsångest i mitt vanliga jobb.

Jag är ute efter känslor, inte teknisk perfektionism.
Tekniken spelar viss roll. Är du inte expert på verktygen är det svårt att skapa mästerverk. Däremot ska allt behandlas i rätt forum. Det har hänt att jag har tittat på bilder tagna med billiga kompaktkameror av barn och blivit helt ställd. Sådana bilder existerar inte i vår pixel-perfekta värld.

Nu kom jag på en grejs som man gärna vill ha på 10Dn: PNG, istället för JPG.
Köp en microdrive eller två och kör RAW. Då slipper du vara så jäkla petig när du fottar att du har rätt inställningar utan kan justera lite mer i efterhand.

Bränn lite extra pengar och öka din kreativitet. Sök på pricerunner så hittar du hyffade priser.

Rick.
 

matnyttige

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Jag är fan trött på människor som sviker. Kameror sviker aldrig. De fungerar. Visst, de kan gå sönder eller så kan shuttern slitas ut, men då får man det reparerat, helt enkelt.
Ju mer elektronik och finesser man packar in i en kamera med ju fler saker kan gå fel. Var det inte bättre förr då kamerorna inte hade ett batteri? ;-)

Vad jag är rädd för är att när äntligen alla har fått sin julklapp (Kanon D10 eller vad den heter) så kommer nog Fotosidan att översvämmas av kassa bilder från första rullen. (-Eller var det så att den kameran inte hade filmrulle?).

Kära forumsvärdar, kan man införa censur i form av att de som bara haft denna superkamera i mindre än en månad inte får lägga ut någon bild på Fotosidan?
 

Ralph L

Aktiv medlem
Rico skrev:

Nån som använder eller har någon erfarenhet av Sigma 24-70 EX ?
Tjoho!

Inte 24-70/2,8 men däremot 28-70/2,8 och den är jag väldigt nöjd med. Som komplement har jag även en Tokina 19-35 som är väldigt välbyggt och trevlig. Dessutom väldigt tyst vilket man inte riktigt kan säga om Sigma 28-70:n som har ett ganska vasst motorljud.

Hälsningar Ralph (väntar också på en 10D)
 
ANNONS