Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-23, 02:35
gorred

De eviga frågorna: Hur långt ska man gå när det gäller att fotografera främmande människor på stan. Och: Är det här verkligen gatufoto? Fs-gruppens regler säger bland annat:
Gatufoto skildrar livet i det offentliga rummet: Ja, det kommer man inte undan. Tydligt offentligt rum.
Stämmer överens med mångas känsla av vad som är gatufoto och utan att bli teknisk eller specifik: Det här är ju väldigt luddigt och oklart, egentligen. Vilka är de här ”många”? Kan också skrivas: Stämmer överens med poolvärdens känsla av vad som är gatufoto (!?!).
Bilderna bör innehålla för dig okända människor: Det här stämmer sannolikt. Ingenting som talar emot.
Och är aldrig arrangerade: Det här är en fälla. Vad är ”arrangerad”? För mig handlar det om att jag ber personen som blir fotograferad att posera; ”ställ dig så här. Och så där. Etc”. Den ser inte ”arrangerad” ut. Däremot ser bilden ut som personen som blir fotograferad i allra högsta grad är medveten om att det tas kort på honom. Men arrangerad? Egentligen inte, dvs jag ser inget regisserande.
Uppfattas någon bild som ett gränsfall av gatufoto, kan denna diskuteras gemensamt: Det är vad som sker nu. I den här tråden. Men först efter att bilden blivit refuserad av poolvärden och borttagen. Det snygga hade väl varit att diskutera bilden utan att den skulle tas bort. Och hade inte fotografen själv startat en diskussion hade den aldrig blivit eller kunnat bli föremål för gemensam diskussion.
De här reglerna är på samma gång väldigt vida och luddiga i sina ramar som de är insnävrande och reducerande, vilket väl speglar just gatufotografin och utgör dess dilemma; det är svårt att avgränsa och definiera vad som är ”gatufoto”. Och när definitionen av ett område handlar om ”mångas känsla” tycker jag snarare att diskussionen kring det som väcker frågan är viktig, och att den sker hos gruppen innan sanktioner vidtas. Diskussionen behövs, ett regelverk bör ständigt sättas under lupp, men då ska diskussionen ske här och nu, i samband med bildens uppladdning.
Sen tycker jag att det faktiskt ligger nåt i OT’s raljerande. Många bilder ser ut att vara tagna i midjehöjd på slumpvis människor som går fram och tillbaka. Ofta saknas det avgörande ögonblicket, eller knorren, som jag personligen anser vara viktig för att en bild ska bli intressant. Det finns i och för sig inte i den aktuella bilden heller, arrangerad eller ej.
Personligen instämmer jag i OT’s attityd när det gäller att fotografera okända människor på stan. Dvs att fråga i känsliga eller tveksamma fall. Det innebär ju inte per definition att bilden arrangeras, dvs regisseras eller att det poseras. Vi har tidigare sett bilder där den fotograferade är direkt medveten om att en bild tas, där det snarare har berömts: ”Se vilken bra ögonkontakt”.
Jag tycker inte att bilden är så där väldigt typiskt eller ens bra gatufoto. Men det är ett fotografi av en människa på gatan, och diskussionen borde, vid tveksamhet ske utan att bilden tas bort.
Sen kan jag direkt och oreserverat hålla med om den höga, ibland fantastiska kvaliteten hos bilderna hos finalisterna i San Franciscos gatufotofestival. Se det är gatufoto det, i så fall.