Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-14, 18:00
Tony johansson

gunnargren skrev: Vad använder ni för belysning?
Själv tänker jag satsa på en LED - panel från det här företaget, och att det är rätt väg att gå, fick jag bekräftelse på när jag kontaktade Just Normlich, som ville ha 15 000 :- för en komplett lysrörsarmatur. Samma pris ville dom ha för en LED - armatur. Tack, men nej tack.
gunnargren skrev: Ni som sitter i ett mörkt rum, som jag gör nu, vad ställer ni in monitorn i för kelvin-temperatur (säger man ens så?)?
Kelvin är färgtemperaturen på bilden du redigerar och har egentligen inget med det ljus som du sitter i, när du utför dina redigeringar (om jag inte fått det hela om bakfoten). Kelvin beskriver om bilden är varm eller kall i tonen, s a s. Höga kelvingrader ===> blå ton och låga Kelvingrader ===> röd ton (i bilden). En bild som är på 5000 K beskrivs som att ha dagsljustemperatur, eller en neutral färgtemperatur.

Skärmen bör däremot ha en ljusstyrka på ~120 Cd (candela), om du sitter i ett rum där belysningen ligger på 50 - 100 Lux. ISO - standarden föreskriver en ljusstyrka på 50 - 100 Lux när du sitter och skruvar på bilderna, och 2000 Lux, när du betraktar den färdiga utskriften. Har jag fel, lär jag snart bli tillrättavisad.

Detta kan du göra med nämnda LED - panel med en dimmer, antingen kopplad till ett uttag i väggen, eller så fixar dom en lösning på själva led - armaturens sladd som ansluts till ett eluttag i väggen (det kommer nog att bli min lösning).

Stefan Ohlsson har gjort en test på just dessa paneler, med fullgott resultat. Av någon anledning fungerar inte länken längre (det gjorde den tills helt nyligen) och jag har tagit del av slutsatsen Stefan kom fram till, och det vara att dessa paneler är utmärkta för fotoredigering.