Annons

Egen fotobok - olika företag

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Vill också slå ett slag för Pixopolis. Gjorde 4st böcker till ett brudpar före jul. Första sändningen kom på utsatt tid men led tyvärr av ett litet "tryckproblem" i skuggpartier på några av bilderna (man kan säga att bruden såg lite väl solbränd ut ;o) ). Jag tänkte egentligen släppa det men nämnde det för Volker som direkt ordnade så att jag fick nya böcker där felet var åtgärdat.
Tryckkvalitén i övrigt är mycket bra liksom kvalitén på böckerna.

Framförallt så får man en mycket god och engagerad service oavsett om det gäller frågor innan eller efter man gjort sin bok. Rekommenderas varmt!

/Micke
 

thejejk

Aktiv medlem
Någon som har koll på frakttiden efter att man fått konfirmering på att fotoboken lämnat Pixopolis (Tyskland?)?
 

Gnurra

Aktiv medlem
Re: Ett inlägg från ett "ickeproffs" som blivit frälst på att göra fotoböcker.

Det ser ut som en väldigt fin bok du har där Stig! Nu blev jag väldigt inspirerad! Tack! :)
 

volkers

Aktiv medlem
Hej allihop…

Jag sitter och funderar om det skulle vara kul att man kunde visa upp sina egna böcker på ett enkelt sätt - och kanske till och med att få en funktion där man kan göra böckerna efterbeställbar för andra… vad tycker ni?
Gjorde själv en bok klar i Photoshop och hade sidorna kvar som enstaka jpeg. Sen fick jag lust att leka lite med den i ett program som heter flippingbook för att visa den på webben.
Jag tycker resultatet är kul, kommer även med en rörlig skugga när man bläddrar långsamt.

http://www.videojournalist.se/aldianabuch/lesson.htm

Känns nästan som en riktig bok, tack och lov bara nästan ;-) om någon har lust att testa själv
och behöver hjälp med att kommer igång, kan ni kontakta mig. Helst via telefon på kvällstid.

Trevlig helg!
 

thejejk

Aktiv medlem
Fick min fotobok rekordsnabbt verkar det som - två dagar. Fick mail på onsdagen om att paketet lämnat lagret och på fredagen hade jag fått det! Inte var dag man blir positivt överaskad av postgången.

Positivt överraskad blev jag även av fotoboken. Jag hade fått den något tveksamma arbetsuppgiften att fota två kompisar som gifte sig men som inte ville lägga pengar på fotograf. Dealen var att jag skulle fota och sen bara ge en cd med bilderna på. Men jag tänkte att det kunde vara kul att göra något extra - och även få möjlighet att plocka fram de bilder jag var hyfsat nöjd med. Resultatet blev super och de enda sakerna jag var lite missnöjd med var sådant som berodde på mig och inte på trycket i sig. Paret är hur som helst överlyckliga och övriga som sett den hittills har alla kommenterat att den ser väldigt proffsig ut.

Slutsats: Pixopolis rekommenderas! Jag kommer med all säkerhet att använda dem igen för andra sorters böcker och teman.
 

younso

Aktiv medlem
Jag är också intresserade av att göra en årsbok om familjen och efter testet i PC För Alla i höstas hade jag riktat in mig på Fotolabos produkt. Men i slutet på förra året bytte dom ägare och program och det blev mycket sämre. I testet i PC För Alla var inte recensionen av Pixopolis produkt speciellt bra (dålig tryck kvalitet och leveransproblem). Hur är det idag, är sådana problem lösta?
 

volkers

Aktiv medlem
Hej Simon,

jag vill inte kommentera testet här men de finns en enkel garanti hos pixopolis...
Om du är inte nöjd med din bok trycker vi en ny eller du få pengar tillbaka.
//Volker
 

tomasj

Ny medlem
Hej Volker, på http://www.fotobok.com/2profiservice_fotobuch.htm skrivs det att filformatet jpg är det enda som tas emot, samt att man måste bränna en CD med filerna på. Jag undrar om det finns möjlighet att lämna filerna som .tiff (helst PDF) istället samt om det går att ladda upp bilderna istället för att bränna/posta dem.

VH Tomas.
 

volkers

Aktiv medlem
Hej Tomas,

du kan ladda upp bilderna i tiff format, ser bara till att hela mappen med bilderna i är inte större än ca. 800 MB och varje bild inte större än 50 MB

Men jpeg's från dina tiffbilder sparad med 300dpi i bästa kvalitet blir lika bra i tryck.

Mera info när du kontakta mig direkt.

//Volker
 

Leffe_ESSB

Aktiv medlem
Är det nåt liv på denna tråd ?
Har provat Pixopolis efter all diskussion och blev hel nöjd med resultatet.
Nån mer som provat denna eller nån annan tillverkare efter alla inlägg ovan ?

hilsen leif
 

volkers

Aktiv medlem
Många har hört av sig till mig och undrat varför det inte finns programvara för Linux/MAC. Många vill också veta hur man jobbar på bästa sätt i sitt DTP-Program

Tack och lov finns Kjell Post. Han har satt sig ner och programmerat i några veckor. Resultatet är "Actions", kombinerad med Javascript - allt för att göra det möjligt att framställa sin bok enkelt och snyggt i Photoshop.

Nu söker vi några betatestare som kör i CS2/om några dagar är även CS3 klar! Mer info finns här:

http://www.irstamek.com/Kjell/Blog/A78044CE-F909-4EAE-8337-96992A3AF3EF.html

Om nån av er har tänkt göra en fotobok så har du ettgyllene tillfälle nu.

Vänliga hälsningar
Volker
 

jvallstrand

Ny medlem
Även jag har köpt böcker (2 st) via fotobok.com.

Jag studerar bland annat digitaltryck, och kan med säkerhet säga att tryck-kvaliteten på böckerna är av riktigt bra kvalitet.

Programmet (som är på svenska) fungerar bra, men att använda det tillsammans med Photoshop ger bäst resultat.

Leveranstiden är upp till två veckor, men mina böcker var färdiga efter ett par dagar!

Den support som jag fick från Volker per telefon och mail är personlig och man har verkligen att göra med ett företag som är serviceinriktade.
 

Leffe_ESSB

Aktiv medlem
Kul och höra. Har även jag samma intryck av Volker när det gäller support (han ringde för personlig kontakt efter min feedback via mail !!).
Gjorde en bok om ett barndop och hittils har alla som sett boken blivit imponerade av kvaliten både av tryck och bindning.
Har dessutom provat lite med "actions" i Photoshop vilket gör det hela mer intressant.
Har Ni inte provat på denna variant med en bok kan den varmt rekommenderas, och i mitt tycke så fungerar "fotobok.com" alldeles utmärkt med bra färgtryck och tillsynes en bra gjord bindning.
Dessutom verkar det ju inte vara nåt problem och rätta till ev felaktigheter.
//Leif
 

jvallstrand

Ny medlem
Även de som jag har visat mina böcker för har blivit djupt imponerade...

Jag ska precis börja göra en bok till, denna gång i Photoshop. Återkommer med resultatet...
 

Leffe_ESSB

Aktiv medlem
Återkom med resultatet ! Fortsätter vädret så här så blir nog jag sittandes framför Photoshop även om jag skulle behöva fylla på bildförrådet inför den mörka årstiden !!
//Leif
 

volkers

Aktiv medlem
Nu är vi nästan färdiga med en modul där fotografer som inkluderar fotoböcker i sitt sortiment kan visa upp sig och sina verk som bläddarbok i flash.

Idén är att allmänheten kan få hjälp med fotografering, bokdesign, inscanning osv

Än så länge finns bara några fotografer med, men det blir säkert fler.

Kolla under "arbetsprov" - jag gillar skarp att skuggan följer med när man bläddrar i boken!

//Volker

http://www.fotobok.com/propartners/fotobok.html

om någon är intresserad att vara med kontakta mig naturligtvis är detta helt gratis... och förhoppningsvis, hittar några kunder till er på det viset.
 

volkers

Aktiv medlem
Vill man inte designa boken med PixGEN har man alltid haft möjligheten att göra layouten själv i Photoshop, säkert också något som många provat på.

PBD är en uppsättning actions och scripts för Photoshop som gör det enkelt och snabbt att skapa sidor och omslag för Pixopolis alla böcker. Man kan givetvis använda PBD för att göra andra saker, t ex tackkort i collageform.

Ni kan läsa mer om PBD på www.irstamek.com/pbd/

Enklaste sättet att skaffa sig en uppfattning om PBD är att se demovideon
http://www.irstamek.com/pages/PBD-video/
 

aptass

Aktiv medlem
Nu har jag också beställt en bok från fotobok.com
Spänd av förväntan :)
Blir fyrkantigt format med 24 sidor svartvita bilder.
 
ANNONS