Annons

Gillar ni försäkringserbjudanden?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Jag vill gärna höra era åsikter i nedanstående fråga.

Jag utgår från att alla känner till Scandinavian Photo (SP). Jag har handlat fotoprylar hos dem i många år och är mycket nöjd med den service jag får. Utom på en punkt, det s.k. ”försäkringserbjudandet”.

Om jag köper t.ex. en kamera så kommer det efter en kort tid ett brev från SOLID, ett försäkringsbolag i Helsingborg. Brevet är formulerat som ett försäkringsbrev med detaljerad information om vilken utrustning jag har köpt, mitt "kundnummer", uppgifter om försäkringspremie, självrisk och förfallodag. Det låter nästan som om jag vore en registrerad kund hos SOLID och själv hade beställt försäkringen. Jag brukar alltid slänga detta brev. SOLID skickar sedan ut minst två "påminnelser" med nya "betala senast"-datum.

SP lämnar alltså ut min adress och uppgifter om mina inköp till SOLID, utan att fråga mig om tillstånd. Detta är integritetskränkande, tycker jag. Information om ett inköp bör rimligen stanna mellan köpare och säljare. Jag vill själv bestämma vem som ska få veta att jag har köpt t.ex. en dyrbar kamera.

Det efterföljande bombardemanget av "försäkringsbrev" från SOLID kan dessutom liknas vid trakasseri och terrorverksamhet, tycker jag. (Namnet SOLID, förresten, låter mer som ett inkassobolag än som ett försäkringsbolag, eller hur?)

Jag har diskuterat frågan med Lennart Rodin, försäkringsansvarig på SP, dock utan resultat än så länge. Jag har föreslagit till SP att deras säljare ska fråga vid köptillfället om kunden vill ha ett försäkringserbjudande. Svarar kunden nej så ska inga uppgifter lämnas ut till SOLID. En självklarhet, tycker jag.

Är det bara jag som blir upprörd över dessa ”försäkringerbjudanden” som prackas på oss utan att vi har bett om dem? Om flera kunder uttrycker sitt missnöje så kanske vi tillsammans kan få SP att ändra på rutinerna?
 

sture

Aktiv medlem
SP

Nej det låter verkligen som ett ofog och måste åtgärdas!!

Jag har handlat direkt i deras butik och sluppit försäkringserbjudande tydligen.

Gör så att Du skickar Ditt inlägg till Kennet eller Joakim Ståhl och frågar dem vad de sysslar med!

De har fått så mycket beröm för sitt sätt att leda företaget så det är tydligen dags att "ta ner dem".
Hälsningar
 

bildskön

Medlem
Sist jag handlade där fick jag sätta en "bock" i formuläret om jag ville ha försäkring eller ej. (Har bara handlat på internet, ej via telefon eller över disk). Fungerar det så är det bra. Är jag inte intresserad ska jag absolut inte ha några påträngande försäkringsbrev!

/Olle
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Helt OK

Jag tycker inte att ett par brev från ett seriöst försäkringsbolag kan liknas vid terrorverksamhet, om du nu verkligen menar det. Vad jag fattat så är SOLIDs erbjudande rätt okej. Sist jag såg så betalade man 200 kr per 2-årsperiod och då var man skyddad mot rubbet med en överkomlig självrisk.

Tycker att det är långt värre med all daglig skitreklam och jobbiga telefonförsäljare som ska hålla på och tjata. Är man inte intresserad är det ju bara att kasta brevet. För mig tar det kanske 1 minut att öppna ett brev, ögna igenom, ta ställning och sedan lägga i antingen spara- eller slänga-högen. Så det kan jag ta.

/ PJ
 

acke

Avslutat medlemskap
PJ:
Visst, det finns alltid saker som är värre här i livet, oavsett vilket ämne man diskuterar.
Min huvudfråga var egentligen om det är OK att lämna ut uppgifter ur ett kundregister till utomstående, utan att fråga kunden om tillstånd. Jag tvivlar. Datainspektionen kanske skulle ha synpunkter på detta?

Olle:
Det var intressant att höra att man nu kan välja bort försäkringen när man handlar över nätet - det är ett steg i rätt riktning och tyder på att SP är lyhörda för kundernas önskemål. Själv har jag alltid handlat via telefon, men har aldrig blivit tillfrågad om försäkringen.

Mvh/Ulf
 

cerox

Aktiv medlem
Ang. Solid

Jag vet inte om jag är så mycket för det här med extra försäkringar i butiker.
Jag har fått några sådana, bland annat är stormarknader, typ OnOff, väldigt bra på att försöka "Pracka" på en sådana.
När man sedan försöker diskutera med dem hur egentligen denna försäkringen fungerar så vill de inte fortsätta diskussionen.
Dessutom kan faktiskt din hemförsäkring täcka en del av dina skador. Om inte finns det andra försäkringar inom din egen hemförsäkring som du kan täcka till betydligt billigare pris än vad Solid kan. Dessutom har jag varit med om att Solid inte täcker upp skadan till 100%. Om det exempelvis har gått 2 år så räknar de på vad prylen kostar då. Det kan skilja tusenlappar om man har otur.
Så till sist vill jag ge råd att kolla upp din egen hemförsäkring först innan du tar en Solid-försäkring.

Acke: Du kanske skulle höra av dig till Datainspektionen och höra efter om de verkligen får göra så. Jag tror inte att de får dela ut dina uppgifter om du inte har godkänt det. Och SP kan inte i efterhand säga att du gjort det eftersom sådant måste vara skriftligt och som jag uppfattat det så har du beställt via telefonen.
 
ANNONS