Annons

Att välja makro-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

micksan

Ny medlem
Det är nu dags att skaffa mig det första objektivet sedan kameraköpet. Har en Canon EOS 350D och har bestämt mig för ett makroobjektiv.

Jag har hittat två stycken och undrar nu vilket ni tror är det bättre, och varför?

Jag är inte så duktig på alla dessa siffror och betäckningar och ber därför om er hjälp.

Andra tips på andra makro objektiv mottages också gärna. Dock får de ej vara så dyra. Kring 3000 kronor.

De jag tittat på och fastnat för är dessa två;

Canon EF-S 60/2,8 USM Macro

Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Canon AF’
 

sagan

Avslutat medlemskap
Ett argument för sigman är att den är fulltecknande, den fungerar alltså även för analoga kameror och kameror med fullstor sensor.

Men det är även en fördel när man använder kamera med mindre sensor, då man endast använder den bästa, skarpaste, mittersta delen av optiken.
Risken för vinjettering är därmed oxå obefintlig.

Nackdelen är att objektivet blir tyngre och större.

En annan fördel med sigmaobjektivet är att arbetsavståndet blir något längre, då objektivet har längre brännvidd.

edit: rättade skrivfel.
 
Senast ändrad:

Palletheking

Aktiv medlem
Tveksamt om arbetsavståndet blir längre, marginellt i så fall då skillnaden endast är 10 mm. Men jag tror faktiskt att det är tvärtom, pga att Canonoptiken har internfocusering. Det blir ingen snabeleffekt. Sigmagluggen expanderar förmodligen ca 4-5 cm i macroläget 1:1. Bägge gluggarna är dock väldigt skarpa, men jag hade valt Canongluggen pga USM och internfocuseringen som gör den väldigt trevlig rent hanteringsmässigt. Fullt medveten om att du valt de kortare macrobrännvidderna så vill jag ändå be dig överväga Canons 100 mm. den är också internfocuserad med USm och är i mitt tycke ett macroobjektiv med lite fler möjligheter. Den är dock ca 1800-1900 kr dyrare än Canons 60 mm.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Du har nog rätt, båda objektiven anges ha 20cm som närgräns.

Canonobjektvet har alla gånger klart snabbare AF, då sigmaobjektivet saknar ultramotor.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Ja, Tamrons macro är ett mkt trevligt objektiv, det isntämmer jag i. Canons har jag ingen erfarenhet av, men ett till alternativ som jag gärna flaggar för är Sigmas 150mm. Jag har det och jag valde bort Tamrons till förmån för Sigmat. Ett mkt trevligt objektiv med en lämplig brännvidd.
 

Magnusss

Aktiv medlem
Tamrons objektiv är plastigt och låter illa (dock så tar den bra bilder).

Håller med Paul
Cannons USM är underbar.

Jag har en EF-s60 och tycker att den är bra, tar lite plats och är otroligt tyst.

Skulle jag välja idag så skulle jag nog ta Cannons 60 eller 100mmm allternativt Sigmas 150mm(har dock inte testat Sigmas)
 

Rogerber

Aktiv medlem
sagan skrev:
Du har nog rätt, båda objektiven anges ha 20cm som närgräns.

Canonobjektvet har alla gånger klart snabbare AF, då sigmaobjektivet saknar ultramotor.
Jag fick lära mig att närgränsen på ett macro är räknat från filmplanet. I detta fall då sensorn. Så praktisk närgräns blir då bara 20 cm minus objektivets längd. Har jag fel ?? Jag tröck in ett 100mm 2.8 macro i en chokladboll och jag fick nästan torka bort chocklad innan den slutat ställa skärpan. Snacka om macro. Bilden var obskyr.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Rogerber skrev:
Jag fick lära mig att närgränsen på ett macro är räknat från filmplanet. I detta fall då sensorn. Så praktisk närgräns blir då bara 20 cm minus objektivets längd. Har jag fel ?? Jag tröck in ett 100mm 2.8 macro i en chokladboll och jag fick nästan torka bort chocklad innan den slutat ställa skärpan. Snacka om macro. Bilden var obskyr.
Du har rätt.
 
ANNONS