Annons

Vivitar 2X teleconverter

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
har nyligen investerat i en Vivitar 2X teleconverter med gaffelkoppling till min gamla Nikon F2:a. Har ännu inte hunnit testa den, men har några frågor här:

En person som jag snackade med sa att man inte får med hela bilden på själva filmen. Är det så att det inte är det jag ser i sökaren som verkligen hamnar på själva filmen - precis som det vanligtvis är?

Och om det nu är så, är det bara testfotografering som gäller för att veta eller?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det låter som om personen var ute och cyklade. Jag kan tänka mig att han/hon syftade på en av två saker: Sökare som beskär bilden, vilket din F2 inte har. Eller speglar som inte kan visa hela bilden med långa telen. Detta tror jag främst är något som drabbar mellanformatskameror, jag tror inte det skall vara aktuellt på en F2.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Frågan är för mig lite märklig, så vi får hoppas att mitt svar antingen är bra eller genererar en bättre fråga.

Ett objektiv är normalt runt och projicerar en cirkel inuti kameran. Filmen ligger normalt inuti denna cirkeln och är fyrkantig vilket innebär att ca 25% av cirkelns yta hamnar utanför fyrkanten.

Nikon F2 har jag för mig visar hela filmens bildyta i sökaren. Det du ser i sökaren är det som projiceras på filmen.

En 2X telekonverter fördubblar ljuscirkelns storlek inuti kameran. Det är detta som gör att du förlorar ljusstyrka på bildytan.
 

elohim

Aktiv medlem
jo jag tror jag har förstått.

Det spelar alltså ingen roll med telekonv. enligt er; skillnaden är att det blir två steg mörkare, men det jag ser i sökaren är även det som fastnar på kortet, precis som med vilket vanligt objektiv som helst alltså.

Tyckte det lät lite konstigt att producera prylar där man måste "gissa" hur mycket av bilden som kommer med..

mvh
Calle
 
ANNONS