Annons

Hjälp med gammal Rolleicord

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en Rolleicord II modell 3 från 1938-39.
Tyvärr så funkar inte slutaren på tider snabbare än 1/25, slutaren stannar i öppet läge. Bulbläget och timeläget funkar dock.
Skicket på kameran i övrigt är mycket fint så det känns lite tråkigt.
Såg på en amerikansk hemsida som säljer gamla Rolleis att för en likadan som min i bruksskick (lite långsam slutare på 1 sek) ville de ha 160 dollar. Bild
Schönherrs foto vill ha 1550 kr för samma modell i C-skick.
Kan man laga kameran själv? De kan ju inte vara så komplicerade i konstruktionen.

Tacksam för hjälp
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Har du motionerat den ordentligt. Kan vara en grej att sitta med den en hel kväll framför teven (ja, eller bildskärmen i ditt fall) och dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av, dra-upp-och-trycka-av...

Vad gäller reparationer är ju slutaren det som är mest komplicerat, men omöjligt är det inte. Det är väl en Synchro Compur eller liknande och de brukar vara rätt lika från modell till modell, så hittar man en instruktion till en kamera kan man nog tillämpa den. Om man inte har tummen mitt i handen.

Jo, jag hade visst ett par länkar också:
En hojt
och en till
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jim du har ju sett kameran.
Det är bara en Compur ingen Sycnhro.
Ang avtryckaren som så var mittenreglaget spännare och avtryckare.

Satt och lekte med slutaren igår kväll men får väl fortsätta med det idag.
Jag blir lite orolig med tanke på det jag läst om att långa tider lägger av först. Det är inte timern som pajat då?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ofta handlar det nog om stelnat fett. Problemet är väl att få grejerna rena och uppsmorda med ett fett som erbjuder liknande friktion igen.
 
ANNONS