Annons

Dpreview testar 10d

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej Kim

Och? Det är fortfarande en splittning i två produktträd, så det borde markera vad man fokucerar på. Som andra skriver så ger det enklare tillverkning av tex vidvinkel, men ger ju även + för telet?!

Den nya serien är ju oanvändbar för analogkamrorna, kanske en F100 ASP kommer?

Roine
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det var närmast detta jag syftade på:

"Baserat på många års erfarenhet och forskning samt hög kunskap inom digital fotografi, tror Nikon att 23,7x15,6mm formatet är den mest kostnadseffektiva lösningen inom de närmaste åren."
---------

Sant, Roine..jag bara påpekade det..eftersom det var snack om fattningsbyte tidigare i tråden ;-)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
roinek skrev:
Hej
Läste just att Nikon tydligen valt linjen att satsa på objektiv för mindre sensorer. DVS de verkar inte välja att gå för fullsensor.
Roine
Det är antagligen bara tillfällig lösning. Jag tror inte de kommer att utveckla en ny serie. Anledningen är att konkurrensen går mot högre upplösning och större dynamikomfång, dåkrävs det större sensorformat.

Det är en sak om man gör rena amatör-gluggar till enkla amatörhus med förlängningsfaktor, men 12-24-gluggen är knappast ett sådant objektiv utan bara ett sätt att tillfredställa Nikonkunder för studen. Proffsen har visat sig vara ganska lättrörliga mellan systemen.

De som kräver de enklaste husen behöver frågar hller inte efter de kraftigste vidvinklarna.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör

"Baserat på många års erfarenhet och forskning samt hög kunskap inom digital fotografi, tror Nikon att 23,7x15,6mm formatet är den mest kostnadseffektiva lösningen inom de närmaste åren."
Typiskt reklamsnack. Klart att de måste förlja konkurenterna. man kan inte klämma in hur många pixlar i en liten sensor som heslt - man får heller inte ett så stort dynamikomfång - vilket proffsen kräver.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kim10D skrev:
Kan ju säga att många yrkesfotografer är nöjda med både D30 och D60.

exempel: http://www.allprophoto.net/
Jag tror inte det finns många etablerade reklamfotografer som skulle sluta med mellanformat för att D60 finns eller Nikon D1X/H. Däremot köper många Eos 1Ds. Därför tror jag inte att Nikon kan klara sig undan större sensorer utan bara skyller på nått för att de inte har kommit lika långt.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Självklart inte, D60 kan ersätta småbildskameror..inte mellanformat, där är det givetvis en 1Ds som krävs.

Problemet för Nikon är ju att de inte gör sina sensorer själva..är alltså beroende av andra för att få fram rätt sensor.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kim10D skrev:
självklart inte, D60 kan ersätta småbildskameror..inte mellanformat, där är det givetvis en 1Ds som krävs.
Och inte kan väl Nikon se hur reklmfotograferna väljer Canon utan att göra något? Utan att fixa kameor med större sensorer. Det är väl det diskussionen just nu handlar om.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kim10D skrev:
Problemet för Nikon är ju att de inte gör sina sensorer själva..är alltså beroende av andra för att få fram rätt sensor.
Låter livsfarligt och kan bli ödestigert för deras framtid. Canon har har redan de bästa modellerna i alla tre klasserna, reklam, press och amatör.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Det är en faktor till som är avgörande, kunnade om efterbehandling. Frågan är ju vem som har detta kunnande.

Att köpa en CCD från andra tror jag inte är så farligt, det finns flera tillverkare, dock tror jag det är få som kan behandla datat som kommer ut ur CCD/CMOS:en på ett bra sätt.

Optik finns ju flera, tom Sigma lär ju tillverka/tillverkat Hasselbladgluggar, så det är nog fråga om pris/prestanda.

Tror inte man kan räkna ut Nikon alls, de är en av de två marknadsledarna tillsammans med Canon gällande pro småbild just nu.

Tom chefen för Canon sa att de två kommer att vara de enda som gör prohus för 135 film om fem år....

Roine
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Måste säga att jag har testat liknande motljusbilder med min 10D och inte alls fått så där underexponerade bilder som i testet ovan.
En av de saker som jag är mest nöjd med jämfört med Nikon D100 som jag hade tidigare är just hur bra 10D exponerar.
 
ANNONS