Annons

Bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fått i uppdrag att fota på ett bröllop och på festen efteråt. Funderar lite på om någon har gjort detta tidigare och har lite bra tips? Brukar köra indirekt blixt men har ibland upplevt att det blir för upplyst och det förstör atmosfären i en softad belysning. Någon som använt omnibounce för direktblixt eller annat tips. I så fall vit eller guld?
 

Maverick

Aktiv medlem
Prova med OmniBounce och indirekt ljus. Det brukar kunna bli riktigt bra mjukt ljus på så vis. Direkt ljus skapar slagskuggor och ljuskäglor även med omnibouncer. På följande sida kan du se mina resultat med indirekt blixt och monibouncer. Titta på porträtt där bilden på Malin är med inderekt ljus och även gallerierna med Julia. Julia II är dessutom taget utan tillgång till dagsljus.

MavericksPhoto

Eller gå in via

www.welcome.to/MavericksPhoto

dock så går det lite långsamt med modem. Det tar ett par tre minuter innan sidan laddats ordentligt men sen brukar det gå bra. Det är bakgrundsbilden som suger.

mvh
Maverick
 

mbn

Aktiv medlem
Hej!

När det gääler att plåta i kyrkan kan det vara svårt att slå blixten i taket då det ofta är ganska högt till tak! Använd en bouncer eller smörpapper på blixten. Du kan också köra kameran på bländarautomatik då bländaren styr mängden blixtljus och slutartiden ställs manuellt för hur mycket av bakgrundens befintliga ljus som skall komma med. Ofta kan det vara skumt i kyrkan och brudparet är det enda som blir bra. Jobba med längre slutartider om det går. Blixtljuset fryser huvudmotivet så det går bra att jobba med lite längre tider. När det gäller andra lokaler kan man med fördel slå blixten i taket. TTL-mätningen i kameran fixar mängden ljus. Ett krav är att man använder en blixt med relativt högt ledtal och att taket är någorlunda vitt för att slippa färgstick.
Lycka till!

Mats
 

julgus

Aktiv medlem
Hej! Tips som möjligen kan ge bättre bilder i denna typ av situation;

o Inne i kyrkan. Snabbare film, kanske uppemot 800 asa, gärna professionell (Fuji neg med 4 layers - skall ge bättre kvalitet med varmt/blixt ljus blandat som ljuskälla). Blixt med reducerad effekt -0.3 eller -0,7 ev + Omnibounce samt SLOW SYNC. Monopod. Detta borde ge dig möjlighet att ta bilder baserat på bef. ljus och behåller då atmosfären men med en extra färgpunch som blixten ger.

o Ute ur kyrkan. Beroende på ljus, gott ljus en långsammare neg film, kanske 100 asa men snabbare om ljuset är dåligt. Detta ger dig bättre möjligheter att skapa förstoringar. Monopod eller stativ även här. Blixten också här reducerad för att inte märkas så mycket. Slow sync.

Jag såg på http://www.atphototech.se/ ett läckert tillbehör som, borde (?), vara ett bättre men otympligare alternativ till Omnibounce. Kolla på blixt i paraply - verkar intressant tycker jag.

Viktigt är också att du har en riktigt bra blixt som

o har ordentligt ledtal
o orkar lysa ut i kanterna
o jämn belysning
o zoomar med om du har zoom
o snabb omladdningstid

dessa egenskaper, har jag märkt, kan förändra ens egen uppfattning om blixtens vara eller icke vara.

Lycka till!

Mvh
Johan
 
Tackar för svaret. Har oxå kikat på "blixt i paraply" på nämnda sida och det borde kunna vara effektfullt för att få lite mera djup i porträttbilderna(om man håller den från sidan. Tror att jag har de andra prylarna även om 420 ex inte är den största från Canon.
 

barret

Aktiv medlem
Hej, en grej som du bör tänka på. Om du inte är på gränsen till proffs bör du se till att allt ansvar för fotograferandet inte åligger dig. Det är inte kul att strula till saker (som amatör kan man det också) så att det lyckliga paret blir utan bra bilder...

Annars tror jag att uppdraget som sådant är bra för som utmaning och press att göra det lilla extra.

Lycka till!
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Bröllop är roligt att plåta men också ett stort ansvar. Själv har jag plåtat 15-20 stycken. Som tidigare sagts är omnibouncer ett måste. Guldfärgad tror jag inte på. Vet inte om det finns heller. Men vinkla blixten lite så får du ett mjukare ljus. Jag tycker ljuset i bakgrunden brukar bli fint även om man kör med blixten rakt av. Börja inte experimentera med blixtljuset som Julgus föreslog om du inte är säker på vad du gör. Ett bröllop får man inte sumpa. Jag skulle också skippa den ljuskänsliga filmen eftersom det ger större korn. Enligt min erfarenhet är Kodaks Portra-film 160NC den absolut bästa filmen för bröllop. Både i kyrkan och utanför. De är avsedda för porträtt och ger ganska neutrala färger i fina toner. Samtidigt har den ett fint korn.

Själv brukar jag stå vid altarringen där den slutar vid väggen. Då får man en fin överblick över brudpar och kyrka. Ta också reda på om det händer något speciellt under vigseln, tex ljuständning. Vybilderna över gästerna brukar vara omtyckt liksom ett album med bilder på gästerna i små grupper. Så kan de skriva en hälsning i albumet till brudparet.
Kika in på min hemsida under Bröllop. Bilderna på Ewa och Peder är tagna med Portra.
Adressen är:
 

www.tille.se

Aktiv medlem
En sak till. Använd gärna ett par kameror. En kan man använda svartvitt i eller annan film i. Det brukar vara ett bra komplement. Brukar själv använda 800 film som komplement för att åtminstone få några färgbilder om det andra skulle misslyckas.
 
Värdefulla tips Tille som jag tackar för. Kikade på din hemsida. Många bra bilder! Bilderna tagna med Portra ser bra ut i färgerna.

Såg den guldfärgade Omnibouncern på www.atphototech.se under "Omnibounce" -> "Här kan du se hur bra det blir!" där det även finns en länk till en sida med provbilder (visserligen tagna med digitalkamera) under "Green & Gold".

Funderar även på att köra några uppställningar med softfilter. Vad tros om det?
 

mbn

Aktiv medlem
Ytterliga tankar:
Om du har tillträde till kyrkan reka gärna i lugn och ro innan och har du råd kör en testfilm om du känner dig osäker. Speciellt om man tänker leka med kompenserat blixtljus och olika slutartider och aldrig använt de teknikerna innan.
Själv använder jag en blixt från Metz 54 MZ3 som förutom ett krafigt ledtal och vidbart zoomhuvud även har en liten upplättningsblixt som slår rakt fram. Det har visat sig fungera ypperligt när huvudblixten slår i taket för att lätta upp de ev skuggor som kan bildas i ett ansikte när ljuset kommer uppifrån. Som jag skrev tidigare kan jag rekonmmendera ett vanligt smörpapper fasttejpat på blixten om man inte vill lägga 250 kr på en bit plast (se även tidigare nr av tidningen FOTO om bouncer).

/Mats Bogren
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Det är väldigt bra att kolla kyrkan innan som Bogren skriver. Brudparet brukar också ha ett litet genrep innan. Då ser man hur det kommer bli. När det gäller att ta testbilder måste man vara beredd på att ljuset kan vara helt annorlunda vid bröllop än vid testfotograferingen. Jag har själv råkat ut för att det var solsken när jag tog testbilder. När brudparet väl stod i kyrkan var det hällande össregn och det naturliga ljuset gav då inte mycket hjälp.
Men det är trots detta bra att kolla ljuset innan.
 

julgus

Aktiv medlem
Tille
http://hem.passagen.se/ptille skrev;

"Börja inte experimentera med blixtljuset som Julgus föreslog om du inte är säker på vad du gör."

inser inte riktigt vad experimentet består av?

Du hade en hel del fina bröllopsbilder på dina sidor men påfallande få innefrån kyrkan.

Det jag menar med känslig film i detta avseende är att fånga atmosfären utan en allt för markerad blixt. Sen får man ta kornigheten som en konsekvens. För avporträttering gäller naturligtvis att man använder en långsamma film avsedd för naturtrogna färger - självklart.

En Omnibounce är heller ingen garanti för bra blixtbilder - övning, analys och åter övning gäller även här. Så ut o testa inför uppdraget. Glöm inte nyladdade NiMh accar till blixten för snabb återladdning - avsevärd skillnad mot vanliga alkaliska.

Mvh
Johan
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Tack Julgus för berömmet över mina bröllopsbilder. Dina bilder är inte så dåliga heller. Även om du inte hade några bröllopsbilder på sidan. Orsaken till att jag har få bilder inifrån kyrkan är att jag tycker de bilderna inte känns lika roliga som den mer traditionella bröllopsfotograferingen. Allt får inte plats på hemsidan men på alla de bröllop jag plåtat har det också ingått att föreviga vigseln.

Med experimenterande menade jag att man kanske inte ska börja ändra ljusstyrkan på blixten om man verkligen inte känner sin utrustning. Nu kanske kameran känner av det men har man inte plåtat bröllop kanske man bör köra på med det man kan sedan tidigare. Kan man testa innan så ska man självklart göra det.

Julgus. Jag förstår vad du menar med kornigare film nu. Håller med dig. Trodde du menade att man bara ska köra med sådan film

Ha det gott!
 
Tackar för era synpunkter. Har hyfsat med tid innan uppdraget så jag har tid att reka och testa en del först.

Visste faktiskt ej att NiMh ger snabbare uppladdning som du skrev Julgus. Erfarenhet av olika fabrikat?
 
ANNONS