Annons

Bilddatabas

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
typ..
Alltså.. Jag har behov av en programvara för att sortera mina negativ och bilder samt gätna knyta dem som jag har på Hårddisken till negativ med mera...

får inte kosta skjortan (helst gratis) får gärna vara Acess baserat...

Tips??? Om det är dyrt kan jag lika väl byga ett eget... Men käner att jag inte har tiden bara..
 

mrsandin

Aktiv medlem
Prova fotostation 4.0 som scandinavianphoto säljer. Det är ett rätt hyfsat program. Men tror det kostar nån tusing. annars tycks ja ha sett några billigare, kanske till och med freeware på www.download.com
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
jag har f*rst*tt att det *r m*nga som vill ha den h*r typen av program, och eftersom jag *r b*de uttr*kad och f*r fri programvara har jag funderat p* att ge mig i kast med att ta fram n*got.

Jag gissar att dom flesta *r ute efter ett program f*r windows-milj*, *ven om jag inte sj*lv *r det...

kom med ideer p* hur det ska fungera och vilken funktionalitet det ska inneh*lla s* har du en beta om en vecka.

/Joakim
 

FredrikB

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha:

- Numrering/identifiering av varje bild (rätt självklart!)
- Kategorisering av bilder (flera kategorier per bild)
- Hantering av tumnaglar (skapa automatiskt utifrån stora bilder)
- Plats för tekniska data: film, kamera, objektiv, datum, ev pressning etc etc
- Möjlighet att skapa olika album/portfolios oberoende av kategorier och övrig struktur

Det var det jag kom på spontant... Bra initiativ Joakim!

/Fredrik
 

Maverick28

Aktiv medlem
FredrikB skrev:
Jag skulle vilja ha:

- Numrering/identifiering av varje bild (rätt självklart!)
- Kategorisering av bilder (flera kategorier per bild)
- Hantering av tumnaglar (skapa automatiskt utifrån stora bilder)
- Plats för tekniska data: film, kamera, objektiv, datum, ev pressning etc etc
- Möjlighet att skapa olika album/portfolios oberoende av kategorier och övrig struktur

/Fredrik
Jag tror att detta också kan vara bra
- Viktigt att även kunna lägga in bilder som inte finns på HD (gamla neg med mera)
- Kunna knyta bilder till uppdragsgivare
- Publicerade media (ex bilden har synts här och här)
- Ev inkomster på bilden (bra för statistik och annat)
- Ett fritext fält för att kunna söka på bilder (ev om kunden ringer och beskriver en bild som man kanske inte har kategorier för)
- En dröm som kanske är mindre realistisk. En funktion så att man kan lägga en databas på nätet och kunder kan logga in (statistik på vem som loggar in och när) och söka efter ev bilder.... Ev en liten tumnagel kan de få se också... Med absolut inga stora (stäörre än 100 pixlar x 100 pixlar

kanske fler ideer...
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
jag tänker mig att ge varje bild ett id, dvs typ sida i negpärmen och bildens nummer, så om det är negblad 15 och bild 12 blir idt 15-12. sen kan man skapa kategorier eller ha en lista med befintliga, som man sen knyter till bilderna. så om kategorin mode har förkortningen MO, och posering förkortningen PO har bild 15-12 MO-23 och PO-08 knutet till sig. sen kan man lista bilder i kategorierna, och se numret 15-12 vilket gör det lätt att hitta neget sen. det kanske låter lite luddigt, men ni förstår säkert :)
 

mjonsson

Aktiv medlem
Tänk på lite standarder

Eftersom folk pratar om photostation och så vill jag bara tillägga en sak.

Tänk på att använda standarder ifall du skapar ett prog.

IPTC:s DNPR v4. t.ex. DNPR = Digital Newsphoto Parameter Record. Det är en "standard" för data om digitala bilder. T.ex fotostation använder sig -också- av detta
Det är ju detta som poppis kallas meta-data. Denna information är meningslös ifall den inte är strukturerad och följer en viss standard.

Kolla på
http://www.iptc.org/site/standards.html

Där finns info om DNPR, dessutom finns det lite exemplel kod för hur man skriver för att addera/extrahera denna infon från jpeg filer.

bara några tankar - om du ändå ska lägga ner lite tid.

/Mattias
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Håller med, standarder är det viktigaste om du gör något sånt här. Det är viktigt att kunna omvärdera sitt val av lösning om man växer ur den utan att behöva slita för mycket med konvertering av data. Därav följer även behovet av bra funktioner för export och import av data.

Jag skulle tycka att en sån här lösning var intressant om den var opensource och int försökte uppfinna hjulet på nytt, utan snarare utnyttjade beprövade produkter som MySQL eller PostgreSQL och ImageMagick.
 
ANNONS