Annons

Betygssättning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

drapulv

Aktiv medlem
Hej!
Nyligen lade jag ut 8 bilder på en annan sida där man betygsätter andras bilder från 1-5. Man placeras i en tabell efter snittbetyget på bilderna. Jag de bilder jag är mest nöjd med. Någon gick in och betygsatte dessa. En 5 ett par 4 och resten 3. Tydligen retade sig någon på dessa betyg och röstade katogoriskt två betygsenheter lägre på varje foto. 5-3, 4-2 och 3-1! Allt för att betygen skulle sjunka en hel betygsenhet. Nå, folk får naturligtvis tycka vad de vill, men detta verkade lite väl genomskinligt. Sätter man en 1 i betyg på en bild måste man väl ändå anse att den är rent skräp? (titta gärna i mitt album och säg vad Ni tycker). Anledningen till att jag lägger ut bilder på nätet är inte för att tävla (jag är ingen tävlingsmänniksa-försöker jag intala mig iaf) ;) utan för att få KONSTRUKTIV kritik på mina bilder. Allt för att bli en bättre fotograf! (jag har nyligen börjat fotografera). Jag vore tacksam för kommentarer på detta inlägg.
Mvh Pär Larsson
 

Maverick

Aktiv medlem
När man bedömmer bilder är det väldigt mycket som spelar in. Jag har nu inte sett dina bilder ännu mennärjag betygsätter bilder kan jag inte direkt säga att jag är konsekvent. Men så här resonerar jag.

Dels ska en bild vara bra tekniskt i förhållande till sin presentation. Detta gäller främst digitala bilder. Jag gillar inte bilder där spåren efter komprimeringen i JPEG syns tydligt t ex. Sedan måste också motivet tilltala mig annars dras betyget ner. T ex så gillar jag sällan macrobilder och ger därför sällan höga betyg på en sådan bild. Det kan ju vara det du har råkat ut för. Alla bedömmer olika saker delvis iaf. Jag brukar inte bry mig om betygen så mycket utan mer om kommentarerna. Där man förhoppningsvis får lite konstruktiv kritik. Me onekligen kan du råkat ut för en sabotör med tanke på hur systemet tycks vara byggt på den sida där du laddat upp bilderna.

Betyget 1 kanske innebär att vederbörande inte gillar bildidén. Det är ju svårt att veta om han/hon inte lämnat någon kommentar.

/Maverick
 

drapulv

Aktiv medlem
Hej Maverick!
Tack för dina åsikter. Jag hade nog inte tagit åt mig så mycket av betygssättningen om personen i fråga hade kommenterat bilderna. Jag läste att den här sidan har kontroll mot taktikröstning. Det låter mycket bra. En liten fråga: Du nämner spår efter komprimering till jpeg-format. Hur ser detta ut?
Mvh Pär Larsson
p.s. Jag har ett album under "djur & natur" på denna sida också. Kritik är varmt välkommet
d.s.
:)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tyvärr blir det alltid så här. Därför funderar vi på fotosidan.se om vi skall skippa betygen helt. Dels för att det är omöjligt att betygssätta en bild egentligen och dels för att folk taktikröstar (ibland med fejkade adresser, något som vi inte varit med om hittills).

Vi återkommer i frågan.

Hälsningar
david
ansvarig fotosidan.se
 

drapulv

Aktiv medlem
Kanske lika bra att slopa betygen ja. En kommentar om bilden är ju så mycket mer värdefull. Är man som jag nybörjare på fotografering så är ju synpunkter från mer erfarna fotografer mer lärorika än ett betyg.
Pär
 

Festfotografen

Aktiv medlem
"Vi har därför skapat en betygsskala i två dimensioner. En för kvalitet/teknik (teknik, skärpa, rätt exponerad etc) och en skala för originalitet (spännande vinklar, vacker, ovanligt motivval, skum exponering etc) och tillsammans ger dessa en bra summering av hur en bild tas emot. Vi kan alltså ta fram alla bilder som har den bästa tekniken, men som kanske ligger lågt i originalitet/estetik (och tvärtom). Vi kan också ta fram de bilder som har den bästa betygssumman från båda skalorna."
Blir inte riktigt klok på det här var någonstans sätter man betyg på tekniken ?
vi har ju bara möjlighet att sätta betyg på Estetik och Originalitet
Eller har jag helt missat någonting ?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nopp. Det är en gammal text till två senare betygsdimensioner. Det är mitt fel. Texten var så jag tänkte från början men sen blev det inte riktigt så...

Kanske ytterligare en anledning till att ta bort betygen..

/david
 

Helena

Aktiv medlem
festfotografen skrev:
"Vi har därför skapat en betygsskala i två dimensioner. En för kvalitet/teknik (teknik, skärpa, rätt exponerad etc) och en skala för originalitet (spännande vinklar, vacker, ovanligt motivval, skum exponering etc) och tillsammans ger dessa en bra summering av hur en bild tas emot. Vi kan alltså ta fram alla bilder som har den bästa tekniken, men som kanske ligger lågt i originalitet/estetik (och tvärtom). Vi kan också ta fram de bilder som har den bästa betygssumman från båda skalorna."
Blir inte riktigt klok på det här var någonstans sätter man betyg på tekniken ?
vi har ju bara möjlighet att sätta betyg på Estetik och Originalitet
Eller har jag helt missat någonting ?
Trodde alternativen är estetik och det andra orginalitet?
estetik är lååångt ifrån teknik...
 

Mira

Aktiv medlem
Bra att det här kom upp, för jag har retat mej nåt otroligt på betygskriterierna... vad ska man egentligen sätta betyg på ?!

Men som oxå sagts: slopa gärna siffrorna !
(använder dom sällan själv)

Det tråkiga är att så få orkar skriva utförliga kommentarer som ger nånting av värde...

Har man inte en väldigt udda, väldigt fin eller väldigt ful bild så blir inte många ord alls...
Visserligen kan ju det sporra en att ta mer kreativa bilder, men samtidigt undrar man (läs: jag) hur konstig man ska behöva göra bilden för att den ska märkas...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Det som är irriterande är vääl inte betygs systemet i sig utan snarare att väldigt många sätter 5/5 4/4 3/3 osv. en bild kan ju vara bra estetiskt men föga originell och tvärtom.
Det går ju faktiskt att sätta 5/1 och 1/5 eller ?
 

acke

Avslutat medlemskap
Tänkte brainstorma lite angående taktikröstning å sånt...

Vad sägs om följande idé:
Låt betygssättning och kommentering vara anonymt de tre första dygnen efter att en bild har lagts in. Då kan man rösta och kommentera utan att påverkas av andra. Det enda som behöver visas under bilden är hur många som har röstat/kommenterat.
Efter tre dygn visas alla betyg och kommentarer. Därefter kan man fortsätta att kommentera, men inte rösta.

En spåning signerad
Acke
 

Mira

Aktiv medlem
För mej är inte problemet att påverkas av andras åsikter - jag vet vad jag tycker och jag skäms inte för att säga det...

Har andra problem med det?

Frågan är väl hur man ska få fler att TYCKA om bilden - och inte BARA använda siffrorna...

Om siffrorna ska vara kvar tycker jag att det ska finnas 3 kriterier:
-teknik
-estetik
-originalitet

Och sen bör väl påpekas att en bild kan vara originell fast motivet är vanligt - för precis som någon skrev: det är ju nästintill omöjligt att hitta ett motiv som ingen annan fångat på bild förut...
 

Maverick

Aktiv medlem
Vid för mycket komprimering i jpeg så bildas det extra konturer runt motiven. Det ser ut ungefär som när man har skuggor på tv-bilden. Syns tydligt kring med motiv med annars tydliga konturer. Om man skannar rätt och gör ett bra jobb i datorn så behöver man inte komprimera så mycket och därmed minskar också problemen med skuggor. Om man har en bild som är väldigt stor så ska man inte låte jpeg komprimera den till acceptabel storlek. Bättre då att ta in den i ett bildprogram och ändra format och upplösning. Det finns t ex ingen större anledning att ha högre upplösning än 100dpi för visning på www. Personligen tycker jag också att det är bortkastat med format större än 640x480pixels när det ska visas på www. Bilden får inte vara större än att jag slipper scrolla på skärmen.

När det gäller röstningen så tycker jag den kan vara kvar, men ta bort listor som baserar sig på betyget. På det viset kan man taktikrösta bäst man vill utan att för den skulle hamna högre på någon lista. Listorna kan istället basera sig på hur många gånger en bild har visats, eller hur många kommentarer den fått. Jag skulle gärna se ett betyg i teknik. Detta eftersom jag tycker det är synd att en bild dras ner pga bristande datateknik. Att titta på en skärm när man tittar på bilder är ju bristande teknik i sig och jag tycker det är synd att folk ska behöva ägna sig åt datateknik om de inte vill.

Happy fotning :)
Maverick
 

acke

Avslutat medlemskap
Spinner vidare på Lenas inlägg om betygskriterier:

Om betyg ska finnas så behövs de tre som Lena föreslår plus ytterligare ett:

Känsla, där 1=total likgiltighet och 5=full känslostorm (positiv eller negativ).

Jag tycker inte att betyget i "estetik" är detsamma som känsla. Estetik är "läran om det sköna", men en bild kan ju vara ful, äcklig, avskyvärd och motbjudande men ändå dj-t bra, eller hur? Alltså behövs ett betyg som mäter graden av känslostorm hos betraktaren.

Förövrigt tycker jag fortfarande att en fullständigt anonym röstning vore rätt spännande, dvs. att både fotograf och bedömare hålls anonyma tills bilden legat inne några dagar. Då blir det bilden och enbart bilden som avgör hur man röstar/kommenterar.
 

acke

Avslutat medlemskap
Maverick skrev:
....Sedan måste också motivet tilltala mig annars dras betyget ner. T ex så gillar jag sällan macrobilder och ger därför sällan höga betyg på en sådan bild.../Maverick
Jag hajade till lite när jag läste Mavericks inlägg, eftersom min syn på bildbedömning är helt annorlunda:
Det är en helt främmande tanke för mig att sätta lågt betyg bara för att jag inte råkar vara intresserad av motivområdet. Det ska ju inte fotografen behöva lida för. Jag försöker alltid bortse från mina favoritområden och tänker i stället så här:
Hur bra är denna bild i förhållande till andra bilder i samma genre? T.ex. om det är en macrobild, är den bättre/sämre än andra macrobilder jag sett? Svaret på den frågan avgör min betygssättning. Huruvida jag själv gillar macrobilder har inte med saken att göra.

För mig skulle det kännas orättvist mot fotografen om jag gav lågt betyg bara för att motivområdet inte passar mig.

En åsikt signerad
Acke
 

Helena

Aktiv medlem
ackelid skrev:

Jag hajade till lite när jag läste Mavericks inlägg, eftersom min syn på bildbedömning är helt annorlunda:
Det är en helt främmande tanke för mig att sätta lågt betyg bara för att jag inte råkar vara intresserad av motivområdet. Det ska ju inte fotografen behöva lida för. Jag försöker alltid bortse från mina favoritområden och tänker i stället så här:
Hur bra är denna bild i förhållande till andra bilder i samma genre? T.ex. om det är en macrobild, är den bättre/sämre än andra macrobilder jag sett? Svaret på den frågan avgör min betygssättning. Huruvida jag själv gillar macrobilder har inte med saken att göra.

För mig skulle det kännas orättvist mot fotografen om jag gav lågt betyg bara för att motivområdet inte passar mig.

En åsikt signerad
Acke
Håller med precis!!!
Det är inte alltid lätt men man måste tänka efter hur bilden kan användas i andra situationer...
 

drapulv

Aktiv medlem
Kan bara hålla med. Men om man känner att man inte kan ge en rättvis bedömning för att man inte tycker om en viss typ av bilder så är det väl bättre att inte rösta alls på dessa?
 

Mira

Aktiv medlem
Du har rätt i det, men jag tror det är väldigt vanligt (även för mej tidigare) att man röstar efter intresseområden...
...men jag har kommit på att det är bättre att låta bli dom bilderna.

Det är väldigt svårt att rösta objektivt när man inte är van att bedöma bilder...

Jag tycker det här med bedömning blir allt svårare...
-ska man låta bli att rösta på bilder man inte gillar?
-hur ska man ge konstruktiv kritik utan att folk uppfattar en som negativ?
-vad får påverka ens röstning?
(är det tex. ok att färgerna, motivet, negativa känslor som väcks av motivet - positiva är ju ok, osv... spelar in?)
-får man inte bedöma om man är ny i ämnet?
-får man inte kritisera andras bilder om man tar dåliga bilder själv?
-ska antalet bedömningar matcha antalet inlagda foton? (vissa har påpekat detta för mej)
 

drapulv

Aktiv medlem
Du kommer med en hel del bra synpunkter här tycker jag. T ex känner jag igen mig i "-får man inte bedöma om man är ny i ämnet?". Som nybörjare känner jag en stark ovilja att kommentera andras bilder om det inte är en bild jag tycker väldigt mycket om. Det känns helt enkelt inte rätt för mig att göra det.
 
ANNONS