Annons

Fotografering i lysrörsljus

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Har fått i uppdrag att dokumentera arbetet med skulptur på min skola. Filmen jag fått är Provia 100. Ateljén är upplyst med "dagsljusrör", som ger en del, men inte så brutalt, färgstick. Min fråga är: Hur får man ett så naturligt ljus som möjligt? Blir man av med färgsticket om man underexponerar ett eller kanske två steg och kompenserar detta med blixt (TTL) i taket? Tacksam för tips.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Det är filter som gäller.
Kolla upp vad det är för modell på lysrören för att få fram färgtemperaturen. Tex Philips har tabell för sina lysrör på deras hemsida.
Sen köper du lämpligt korrigeringsfilter.

Blixt minskar färgsticket men bara inom dess räckvidd.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Har inga sådana filter och fotograferingen ska ske nästa vecka. Det är inte så stort i ateljén, och jag kommer mest ta bilder på ganska nära håll, så blixten borde räcka för det mesta. Men räcker ett till två steg under den exponering det skulle bli utan blixt?
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
generellt så ska blixten lysa upp huvudmotivet med hjälp av lämplig bländare. Bakgrunden ska bli rätt exponerad genom vanlig mätning (lång tid om det är halvmörkt). Om du kör med lång tid kommer å andra sidan färgsticket att bli större. Om det är vita lysrör (~4000K) så är färgstick inte så stort.
Ha gärna blixten handhållen om möjligt för att undvika blixt-rakt-på-motivet-tråkigt-ljus-bilden.
 

Liax

Aktiv medlem
Fuji Reala säger jag bara. En film som är anpassad för blandljus.

Citat från scandinavianphotos hemsida:

"Extremt finkornig. Unik färgåtergivning som tillåter ofiltrerade fotograferingar i blandljusmiljöer, t ex lysrörsbelysning. Eliminerar grönstick. Stort kontrastomfång och hög detaljskärpa."

Hälsn. Joakim
 

Liax

Aktiv medlem
Okej, men är det så att du m å s t e använda just den filmen!? Och vilket föredrar du; att få ett dålig resultat med en diafilm eller ett riktigt bra resultat med negativ film. Och köper du hellre ett filter för flera undra än en film för dryga femtiolappen?

Ja det är naturligtvis upp till dig, men jag vet ju vad jag hade gjort.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Inköp av film och filter går inte att jämföra tycker jag.
1. Film är en engångsartikel
2. Kompensationsfilter är INTE en engångsartikel.
2. Han behöver säkerligen mer än bara en film.
3. Kostnad för framkallning.
4. Vad säger att det blir dåligt resultat med diafilmen och bra resultat med negativa filmen?

Jag hade valt filtret, helt klart.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Japp, det är den enda filmen skolan har att erbjuda, och jag tänker inte slänga ut några pengar själv. Bilderna ska visas i undervisningen för kommande elever, så det måste vara dia.
 

Liax

Aktiv medlem
Visst har du rätt i Linus, ett filter är en engångsinvestering som man kan tjäna in i det långa loppet. Helt klart.

Jag fick dock uppfattningen om att detta rörde sig om en engångsgrej, och att det då kanske vore enklare att köpa en annan film.

Hälsn. Joakim
 

Jens C Hilner

Avslutat medlemskap
lysrörens fel grönstick

Vad du än gör så tänk på att färgsticket får du för att blixten träffar lysröret då blir det lite grönt stickigt. Så kring gå det på någe sätt.

Lycka till
 

Liax

Aktiv medlem
Va!!!??? Vad menar du Jens!?

Grönsticket uppstår ju för att lysrören har en viss färgtemperatur, inte pga av blixten.

Hälsn. Joakim
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jens teori har jag aldrig hört förrut. Blixten brukar dämpa grönsticket inom dess räckvidd och färgsticket finns även när man kör utan blixt.
 

Jens C Hilner

Avslutat medlemskap
grönstick

Jo men när blixtens ljus träffa lysröret så uppstår en grön reflex.

så har jag lärt mig kanske är fel, men utan blixt så får jag inte grönstick.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Men jisses, vad man kan göra problem av ingenting. Blixtra på du med vad du nu har för en film. Provia är så extremt kall så det är väl i princip omöjligt att få färgstick med den även i glödljus... Dock en bra film, men ibland blir det lite kyligt ressultat...
Ska det var konst, kan det kanske vara roligare med typ Velvia för att få lite mystik. Synka blixten med andra ridån också, kanske. Men, men, köp dyra filter ni. Själv har jag aldrig ägt ett filter förrutom UV.
 

Liax

Aktiv medlem
Men nu är det ju så Henric, att om man vill fotografera av en skulptur på ett trovärdigt sätt som framförallt ska visa hur skulpturen ser ut (och hur den kom till) så är det kanske inte så lämpligt med kraftigt färgstick, skakningsoskärpa och fartränder. Det verkar som du missat hela poängen faktiskt.

Hälsn. Joakim
 
ANNONS