Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Infraröd Film

Produkter
(logga in för att koppla)

Festfotografen

Aktiv medlem
Infraröd film ger mest effekt när det är soligt ute
Träd och växter blir i det närmaste vita medans blå himmel blir väldigt mörk och skapar en bra kontrast till dom vita molnen.
Det finns speciella ir filter men det räcker även med ett vanligt rödfilter.

Tycker att scandinavian photo verkar vara lite dyra på just IR film
prova kameradoktorn för ett bättre pris
 

Helena

Aktiv medlem
Se upp för kameror som läser av filmen infrarött i kameran...

Andra saker som du också måste kolla är hurvida labben kan framkalla filmen...
Jag fick ringa runt i hela Stockholm för att hitta någon som framkallade en infraröd diafilm...
Dom har infraröda sensorer i maskinerna oftast...
 

Helena

Aktiv medlem
patrikmalmberg skrev:
Vill du tala om vilka/vilket labb i Sthlm som kan framkalla infrarött?
Odenlab sa Infraröd? Jag vet inte ska fråga... nä det gör vi inte? Va är det e6 jo det framkallar vi! Vadå infraröda sensorer? jag vet inte... jo kanske... ta hit filmen så kan jag se efter...
(Det lät inte så övertygande)...
Men prolabbet framkallar E6 film ialla fall...

Svartvit kan man köra hemma i vanlig dosa...
 

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Sitter du också här vid den här tiden:)

Tack. Det är nog E6 som gäller för mig. Jag har blivit alldeles för lat för att framkalla svartvit numer. Borde göra det eftersom resultatet blir så löjligt mycket bättre.

/P
 

Mira

Aktiv medlem
...men visst är det så att man kan använda rödfilter och få samma effekt - och dessutom tjäna in en massa pengar på det...?
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
...men visst är det så att man kan använda rödfilter och få samma effekt - och dessutom tjäna in en massa pengar på det...?
Ett rödfilter kan aldrig fånga upp dom infraröda vågorna...
Visst kan man få tuffa effekter med svartvitt och så men med infraröd film blir gräs vitt på svartvit film...
Använder man färg eller diafilm så blir gräset rött och huden gulvaxliknande (ibland så balanserar man med filter där med för att få bra balans...)

På svartvit infraröd film så kan blodådrer synas under huden... riktigt läskligt!
 

Runicus

Medlem
Hej

Tycker det här med IR låter mycket spännande är det någon som vet om det finns sida där man kan läsa lite mer om det

=)
 

littos

Aktiv medlem
Hejdu!

Kolla på sidan nedan, där finns en länk till ett IR-forum. Jag tror att de i sin tur har andra bra länkar.http://www.biphoto.com/bwforum/

Ytterligare en länk är:http://www.cocam.co.uk/CoCamWS/Infrared/INFRARED.HTM

Själv kör jag en del svartvit IR-film, Kodak HIE. Det är inte alldeles självklart att jobba med, men resultaten kan bli rätt bra ibland. Det blir INTE samma som med vanlig svartvit + rödfilter. Likheten finns kanske i blå himmel, som kan bli rejält svart med IR-film. Om du skall köra HIE, tänk på att aldrig aldrig hanskas med filmkasetten i ljus. Ladda i tvärmörker! Rekomenderar att du börjar testa med ett 25 rödfiler och gör mängder med alternativexponeringar...

IR är kul!

Sist jag köpte IR film köpte jag av Photax, som var ca 50:- billigare per rulle än Scandinavian Photo...

/Anders
 

littos

Aktiv medlem
Mina koner...föståss... Skall se om det kan bli mer i kväll. Jag skall låsa in mig i ett mörkt rum och andas fix ett tag. Vi får väl göra ett sam-arr nån gång...:D

/Anders
 
ANNONS