Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-23, 09:38
stefohl

AWid skrev: Där är vi helt överens. Det var inte heller något jag kommenterade i mitt inlägg.

Där har vi tydligen olika uppfattning. Enligt citatet jag tog från Laura Shoes beskrivning tar programmet hänsyn till ("the algorithm looks at output resolution and how much upsizing or downsizing is being done.") alltså algoritmen tar hänsyn till hur mycket uppskalning eller nedskalning som gjorts genom att titta på vilken upplösning (PPI-inställning) som angetts. Att detta bara skulle ske vid export för utskrift på papper verkar helt ologiskt:-)

Som jag skrivit tidigare kommer jag inte att testa på egen hand. Jag litar på att det Adobe respektive Laura Shoe skriver är korrekt:-)
.
Om man tittar på Photokit Sharpener, som skärpningen i Lightroom är baserad på, så gör den ingen skillnad på en bild som ska visas på skärm på en bild som ligger i 72 eller 300 ppi. Det blir exakt samma skärpa. Vore rätt ologiskt att de som ligger bakom denna plug-in (Bruce Fraser och Jeff Schewe) skulle göra på ett annat sätt. Två av de mest kunniga på Photoshop/Lightroom.

Stefan