Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-23, 10:51
alfin

Här är Jeff Schewe's egna ord:

"... the output sharpening in LR is based upon PKS inkjet and screen output sharpening but it was determined that a single sharpening designed for 72-120ppi was suitable for screen output sharpening so LR's output sharpening for screen is not size dependent, only resolution ppi."

Jag tror det ska tolkas så här: slutskärpningen för skärm i LR är optimerad för skärmvisning på skärmar med en upplösning mellan 72-120 ppi. Det har ingen betydelse om du gör bilden 800 px bred eller 1800 px bred, det är samma mängd skärpa som läggs på. Det påverkar heller inte vilket ppi-värde du anger eftersom mängden skärpa redan är optimerad för skärmar med upplösning på 72-120 ppi.

Däremot ska bilden kunna visas i 1:1 storlek (inte 1:1 format som jag felaktigt skrev i mitt förra inlägg!), alltså i 100% på skärmen för att skärpningen ska bli optimal. Att lägga på slutskärpa för en 6000 px bred bild som sedan skalas på skärmen är inte optimalt, vilket framgår nedan:

"The screen output sharpening was designed for web and multimedia images to be displayed at one image pixel for one display pixel. Designing the sharpening for screen was done so images look good on screen for that image criteria. Displays are low resolution devices...you can't look at a 6000 pixel wide image on a screen that is displaying HD (1920 by whatever) at 1:1. The user is expected to process their images for the purposes and sizes they need. It would be foolish for a user to apply the LR Screen sharpening to a 6K image...yes, there's nothing in LR to keep you from doing that just like there's nothing to keep a user from screwing up their images in the Develop module by yanking to controls and making the image look like crap.

The inkjet output sharpening was designed to work for PPI resolutions used for printing...it works well as resolutions between 180-720 PPI. Matte for matte paper and glossy for glossy..."

Så min tolkning av Jeff Schewe's förklaringar är att ppi har ingen betydelse för slutskärpning för skärm. Inte heller storleken på webbilden, så länge den visas i 100%. Slutskärpning för pappersutskrifter med bläckstråleskrivare är beroende av ppi-upplösningen för den slutliga bilden som ska skrivas ut.

Citaten finns här: http://forum.luminous-landscape.com/...?topic=66916.0