Visa ett inlägg
Gammal 2018-11-02, 21:02
Pippo

Danne B skrev: Skillnaden på de olika OS:en är att Dustin säljer en "billigare" OEM-version av Win10, som knyts till det moderkort den installeras med. Du kan alltså inte föra över licensen till en ny dator eller om du uppgraderar moderkortet.
Elektrooutlet säljer ett dyrare OS, som du kan byta mellan datorer hur du vill. Men det är en volymlicens, som de inte får sälja egentligen. Du får en digital nyckel och får ladda ner Win10 från nätet.

i5-i7 är alltid en fråga som dyker upp. Om man tar en i5 och en i7 som bägge har 4st kärnor, så har i7:an "hyperthreading" vilket ger den 4st virtuella kärnor till.
Så i teorin blir den alltså dubbelt så snabb i flertrådade program, men inte riktigt så i verkligheten. Dock snabbare.
Så om du arbetar i program som är flertrådade (t.ex. videoredigering), så kan det vara lönt. I annat fall så bör man leta efter en processor som har en hög singeltråds-prestanda.
Ok, men nu är det ju Elektrooutlets Win-variant som är snorbillig - 250:-...

Vad gäller i5/i7 skulle det alltså räcka med i5 om jag i princip enbart bildbehandlar, surfar etc? Å andra sidan köper jag ju hellre i överkant när jag väl uppdaterar utrustningen. Svårt det här.