Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-06, 13:05
bjorso

AFJ skrev: Kör man Lightroom så behövs inte det onödiga Bridge eller konstiga PS...

:-)

Jag ogillar prenumerationsmodellen men får leva med det. På samma sätt som jag accepterar hur Tele2 debiterar mig för min mobil, Spotify för min musik och ICA för min mjölk. Passar det inte får jag ju leta alternativ.
Just det, man får rösta med fötterna! Det enda mäktiga företag begriper är när inkomsterna sviker, då kan det bli aktuellt att lyssna.

Jag tror att det finns fler orsaker till Adobes förändring. Under slutet av epoken med CS från till nummer 6 minskade nog delar inkomster en del då många hoppade över att uppgradera mellan varje version, blev helt enkelt för dyrt i förhållande till nyttan för kunderna? Om då kassaflödet minskar kommer prenumeration som en räddning, inkomsterna kommer regelbundet. Att företaget sedan blir arrogant och okänsligt hör säkert ihop med storleken, den utvecklingen brukar drabba alla företag när de blir för dominanta och utvecklar närmast monopolliknande mönster? Finns många exempel. Jag har själv haft med dem att göra en gång i ett supportärende och det var ingen trevlig upplevelse?

Men jag är tacksam för att Adobes nuvarande stil öppnat upp för mindre konkurrerande företag som naturligtvis dragit nytta av många kunders ogillande. Inklusive undertecknad som klarar sig utmärkt utan att fastna i prenumeration!

Som en anekdot kan jag nämna att Luminous Landscape gjorde en intervju för många år sedan med Thomas Knoll, när de tog upp frågan om licens kontra prenumeration passade han på frågan, uppenbarligen en aning generad, men vad skulle han göra, som numera anställd på Adobe?

Man kan naturligtvis aldrig någonsin försvara piratkopiering av dataprogram, men jag tycker det innehåll en hel del hyckleri från företag som Adobe och Microsoft. De kunde mycket väl ha gjort det betydligt svårare att utföra. Ingen ska inbilla mig att varken Photoshop eller Windows hade blivit så spridda om de agerat mer mot saken. Photoshop blev t.o.m. ett eget verb.