Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-15, 23:33
Ventures

Niklaslo skrev: Hej,

Slog till på en F100 för någon vecka sedan och den kom med posten igår. Det är dock ett problem: det går inte att slå av kameran, den är ständig 'on' ovsett läge på on/off switchen.

Någon som vet vad det beror på och hur man löser det?
Har googlat samt skruvat isär kameran utan att se något uppenbart fel.
Jag har samma problem och vi är inte ensamma. Jag tror felet är elektroniskt och inte mekaniskt. Kameran stänger aldrig av helt i vanliga fall heller så länge batterierna sitter i. Displayen visar t.ex. antal bilder.
Jag har också kollat min inuti utan att se något uppenbart fel (se min flickr, länk finns i min profil, eller F100-gruppen i Flickr).
Någon har fått avstängningen att fungera genom att böra slå på och av kameran varje dag under en månad.

Min hade "sovit" i många år när jag köpte den och nyligen började använda den. Ett tag stängde den av till slut om batterierna fick sitta i hela natten. Den verkar dra minimalt med ström så länge den är i viloläge. På slutet av senaste filmen var den på dygnet runt och den klarade sig i veckor på en laddning.

Det tråkiga är att den kan ta bilder om man av misstag kommer åt avtryckaren.
Om man använder tumfokus och fokusprioritet minimerar man kanske risken för blindavfyrningar.