Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-11, 20:37
rikitikitavi

PMD skrev: Nikon Df är min enda digitala småbildskamera (och den enda sådana jag har ägt). Den är dessutom den minsta digitala småbildskameran av spegelreflextyp om jag inte missminner mig. Den skulle kunna vara lite mindre för min del, men den är acceptabelt stor.

Jag tvekade länge inför ett köp eftersom jag var lite sur över att Nikon hade gjort en kamera som är kompatibel med i stort sett alla F-objektiv sen 1959 (när F-systemet föddes) men lät bli att förse kameran med en mattskiva som lämpar sig för manuell fokus. De kunde väl åtminstone ha sålt mattskivor för MF som tillbehör?

Men så småningom insåg jag att jag inte skulle använda en AF-kamera speciellt mycket med gamla manuella obejktiv, så det gjorde inte så mycket. (Det finns ju dessutom MF-mattskivor att köpa från tredjepartstillverkare om man är angelägen).
Ja jag läste om den mattskivan då när jag köpte min också, jag har inte skaffat en. Men visst det hade varit trevligt om dom hade kunnat slänga med det med tanke på priset man ändå betalar.
Pratade med dom på kameradoktorn för några veckor sedan och vi kom in på Nikon Df och utbytte lite erfarenheter, det är nog verkligen en kamera man älskar eller inte förstår alls som det låter.
Vi kom också fram till att dom nog just slutat säljas från de flesta leverantörer , men vi konstaterade att det fanns på någon av Nikons egna sidor, i silverutförandet. Så den blir inte lättare att få tag på i framtiden.