Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-15, 01:14
Sten-Åke Sändh

Bengf skrev: Jo TN blandar och ger ( bra förkortning )- tillhör inte dom allra värsta där ute på nätet i alla fall. tråden gav dock inlägg om sensor rengöring som inte var ovidkommande. Fins inte eller så många köpare av kameran så man gräver lite grann över allt. Nämnde vid ett annat tillfälle Thom Hogan som jag i min enfald uppfattat som ganska så seriös, skriver mycket om Nikon bland annat, så jag trodde han var ambassadör för Nikon, för det tydligen lilla jag läst av honom så skrev han mycket gott om Nikon, tydligen så påstod någon annan att han tvärt om mest smutskastar Nikon av någon anledning fast jag inte har läst det samma.
Jag vet inte om det handlar om dagsform eller om skribenterna är fulla eller bakis men jag reagerade över ett riktigt "rambrott" signerat Ken Rockwell. Jag tycker faktiskt att Rockwell skriver bra ibland men i en recension av Sony A7 III skrev han av någon obegriplig anledning följande om Leica och Fuji:

"Versus Fuji
Fuji cameras are optimized for people photos. If people are your thing, Fujis usually create great-looking skin tones in any light, but Fuji cameras tend to have inferior color rendition for every other kind of subject.

While Sony has come from out of nowhere in 2013 with originally klunky full-frame mirrorless cameras and has made astounding progress each year with genuinely superior cameras each go-round, the saddest thing about Fuji is that their buggy first cameras haven't gotten any less buggy.

Consider Fuji if you're a wedding and portrait photographer, but forget them for everything else."

"Versus LEICA
LEICA is only for the very special people who deserve them. If you have to ask, no, LEICA is not worth it, and actually far inferior even to Sony's oldest full-frame cameras for actual picture taking.

The only good things about LEICA digital full-frame is that they are MADE IN GERMANY, their system uses superior fixed-focal-length lenses and that their manual-focus magnifier tends to time-out as soon as you release the focus ring. LEICA's strength is the supremacy of its lenses and the superior nature of the people who own LEICA. LEICA's digital cameras have inferior performance.

Den länge misstänkte Palme-mördaren Krister Pettersson har ju uttalat en del bevingade ord och hans: "Varför säger folk saker", kan väl passa rätt bra här. :-)

Rockwells: "Consider Fuji if you're a wedding and portrait photographer, but forget them for everything else.", känns ju inte helt genomarbetat om man säger så.