Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-20, 23:23
PMD

RAW är inte en faktor i den här diskussionen. Lämna det utanför. Det handlar om varför någon skulle vilja basera ett köp av en kamera på standardinställningen för JPEG, när det finns rejält många parametrar att finjustera i kameran för JPEG. Jag skulle då inte göra det. Skulle du?

Det finns en hel del kriterier att ställa upp för den som ska välja kamera(system) och i mitt tycke är det rätt korkat att låta standardfärginställningen för JPEG vara överordnad t.ex. ergonomi och batteritid. Det brukar även finnas en hel mängd andra finesser i moderna kameror som kan vara av intresse och som jag tycker är betydligt viktigare än hur standardfärgerna ser ut. Det är i allmänhet en baggis att justera färginställningarna så att de passar ens egen smak bättre (men det kan förstås finnas kameror där den egna smaken är dåligt tillgodosedd bland inställningsparametrarna; det är dock knappast något som ett kameratest kan avslöja).

Vad gäller Rockwell så skrev jag tidigare i den här tråden att jag inte håller med om hans inställning att bara köra JPEG.