Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-21, 00:11
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Jag är intresserad av hur man kan krama det bästa ur en kamerasensor. JPEG direkt från kameran är alltså sekundärt (även om jag alltid sparar både JPEG och RAW när jag fotograferar; JPEG duger oftast till email).

Sålunda tycker jag att kameratestarna borde försöka producera det bästa de kan ur den aktuella kamerans råfiler. Oftast finns det en råkonverterare från kameratillverkaren tillgänglig och även om Camera Raw-fantasterna för det mesta dissar dessa så fungerar de för att skapa bilder ur råfiler. Kameratillverkaren får skämmas om det blir alltför uselt resultat.

Om kameratillverkarsen egen råkonverterare inte är så bra så får man väl vänta med färgjämförelser tills de andra råkonverterare kan användas. Jag tycker dock inte att det är en bra metod att bara använda Adobes program för att får en rättvis jämförelse. Man bör använda den konverterare som fungerar bäst med just den aktuella kameran. Jobbigt och tidsödande säger nog en del, och så är det. Vill man vara en seriös testare så får man faktiskt jobba lite.

Att använda standardinställningen för kameraskapade JPEGar som någon slags likare förefaller tämligen meningslöst. Vilken tänkande fotograf använder standardinställningen när det finns massor av parametrar att justera för att passa den egna smaken?
Visst det är ju en ansats men problemet med den blir ju istället att du hamnar i fullständig godtycklighet och det är ju ännu värre än att jämföra tillverkarnas standardmallar.