Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-21, 00:58
Sten-Åke Sändh

Tillbaka till ursprungsfrågan om problem med A7r IV som jag till en viss del hävdar berodde på Northrups okunskaper och sätt att använda sin kamera. Jag tror på allvar att en del av de punkter han lyfte som problem har en viss förklaring i att han faktiskt inte satt sig in i sin kameras funktioner och det kan ju vara en verklig utmaning om man vägrar läsa manualer. Det kan också delvis bero på tidigare långvarig erfarenhet med Nikon och Canon då Sony inte ens fanns på kartan.

Jag laddade ner Gary Friedmans över 700 sidor långa E-book om min egen A7 III för några dagar sedan och jag har nu läst den översiktligt. Som alla A-seriemanualer jag läst börjar den med nyheter i just denna modell och sedan kommer en nyckel som nappar många Sony-specifika utttyck och begrepp mot liknande funktioner och be grepp i Canikon-världen. Detta har han sett ett behov av då många som kommer i kontakt med Sony-systemet har haft svårt att ta till sig hur Sonys menyer och funktioner är uppbyggda. I del fall så avviker Sonys lösningar från vad man vant sig med och då funkar det dåligt med ren "trial and error" eller "killgissning".

Finessen med Friedmans manualer är att de inte bara i detalj går igenom alla funktioners minsta detaljer och tipsar om hur just din kameramodell kan användas och konfigueras på bästa sätt utan de innehåller dessutom en hel fotokurs hållen utifrån just din kameras menyvokabulär, vilket inga generella fotokurer gör. Han avslutar med en cook book med vanliga fotoscenarier från street photo till star photo med enkla tumregler för hur man kan ställa in sin specifika kamera för att lösa problemen i varje typ a scenario. Det är som hela boken väldigt pedagogiskt och oerhört genomarbetat.

Det är några år sedan jag sist köpte en E-book (A6300 tror jag) och jag måste säga att jag tycker de utvecklats mycket sedan sist och mycket beror det även på att kamerorna blivit alltmer avancerade. Bara min A7 III och dess manual är fullständigt överväldigande när man faktiskt fattat vad det egentligen är man fått i sina händer. Jag hoppas fler Sony-fotografer faktiskt skaffar sig E-books o sina respektive kameror för då kanske vi även kunde få lite bättre och djupare diskusioner här i Fotosidans Sony-trådar. 300 spänn knappt är verkligt väl använda pengar om man verkligen förstå hur ens Sony-kamera verkligen är konstruerad och är avsedd att användas. Utan den kunskapen är risken stor att man fortsätter killgissa sig fram och bara kommer att förstå och använda en bråkdel av sin kamras alla möjligheter och finessr.