Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-26, 13:06
Hujeta

Just fotosidan har aldrig varit en sida jag varit överdrivet aktiv på, men kollar in periodvis (aktiv på många andra forum med specialintressen). Håller med om att det i princip är en marknadsplats för nya produkter, samt en del rättshaverister som har sin ständiga kukmätning i övriga trådar vilket totalt dödar intresset för övriga.

Det finns massa talang och kunskap bland medlemmarna men det är sällan det bubblar upp i diskussion. De bilder som laddas upp håller generellt sett mycket hög kvalité.

Ett av de större problemen jag ser med FS är plattformen. Inte mobilanpassad, menyer är ologiska om man ska uppdatera sin profil/ se vilka bilder man laddat upp men framförallt så fungerar inte notiser! En av de mest basala funktionerna för ett aktivt forum är att man tydligt ser när man blivit citerad eller att någon svarat i ens tråd. I övrigt saknar jag en bra feed för att faktiskt titta på bilder. För mycket utrymme går åt till reklam & sidmenyer samt att det är bökigt att ladda upp. Går inte att bifoga en bild i bra format direkt i en tråd exempelvis.

Mycket negativitet från mig men tycker det är synd när det finns riktigt bra potential men den inte tas tillvara på. Det gör att jag laddar upp bilder på Flickr, får inspiration från andra fotografer på Youtube samt viss aktivitet i fotogrupper på Facebook. Läser böcker/tidningar för att lära mig mer om bildkonst, samt går på utställningar för att se både foton och historien bakom. Den faktiska diskussionen utgår.

Fotosidan kunde vara allt det samlat men det är inget av det.