Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-28, 08:05
Fredrik183

Sten-Åke Sändh skrev: Mycket att kommentera men jag väljer en huvudfråga: Om du egentligen verkar vilja gå mer åt det analoga kameragränssnittet och manuellt foto, så undrar jag verkligen varför du valt att plåga dig med en gammal NEX 5. Du verkar ju vara urtypen för en forograf som borde skaffa en Fuji istället och det skriver jag som en ren Sony-fotograf sedan de kom in på marknaden.

Visst är gamla Pentax SMC-M objektiven fantastiska i sin välbyggda precision. Ingen jäkla plast och som sagt en precision som man knappt ens hittar i Sonys GM-objektiv idag (och det trots att Pentax M-objektiven ofta var rena konsument- och masstillverkade kitobjektiv - men ändå samma lysande kvalitet).

…. och visst är sökarna i Pentax LX eller för den delen min ME helt fantastiska, men jag kan faktiskt inte alls hålla med om att det alltid var särskilt lätt att fokusera i dessa sökare. Det är ju istället så att det aldrig har varit smidigare och gett bättre resultat med manuella Pentax M för min del, än med dessa på en Sony FF med adapter. Men jag tycker trots det att du nog borde skaffa en Fuji istället. Det finns säkert adapters till de husen också och om det är viktigt att rattar, kranar och spakar är analoga och sitter som på en analog kamera så ska du inte ha en Sony, utan en Fuji.

Jag har f.ö. själv haft en A7 II och den lämnade en del övrigt att önska men tyvärr för din del så hade kanske A7 III passat dig bättre för den har ju just den AF som A7 II saknar. Den kameran är mycket mindre i vägen för fotografen än II:an var - men inte ens den har nog vred, spakar och kranar där du egentligen förväntar dig att hitta dem.

Du skulle kanske också ladda ner en testversion av DxO Photolab 3.0 också. Den kan hjälpa dig att snabbt och effektivt komma till färdig bild och det med ett klart bättre resultat än JPEG direkt ur din gamla NEX 5 eller för den delen nästan vilken kamera som helst. Är det något som blivit bättre de senaste kanske fem åren så är det just rawkonverterarna och jpeg direkt ut kamerorna - oavsett tillverkare, så du borde nog pensionera din NEX 5 och hitta något som både långt bättre och som faktiskt passar dig bättre.
Tack för initierad feed back Sten-Åke!

Jag ser verkligen fram mot den dag det presenteras ett alternativ till min lilla NEX-5N med den extra vinklingsbara sökaren som skonar nacken något oerhört!

En sådan sökare är fantastiskt praktisk att fota genom jämfört med en vinklingsbar skärm där läsglasögonen hela tiden måste av och på om jag vill se något relevant på den. Dessutom eliminerar den alla de reflexer en skärm dras med.

Egentligen söker jag inte det analoga användargränssnittet, utan ett fungerande gränssnitt som är roligt och lätt att fotografera med där inget överflödigt finns och knappar o vred sitter där de skall och ger taktil feedback på vad man ställer in.
-Hm, jag beskrev visst just det analoga gränssnittet? :-)

Autofokus är fantastiskt, tanken med testet av A7II:an var att komplettera med en Techart Pro autofokus adapter som autofokuserar i princip all gammal analog optik, och förstås den Pentax-M optik jag redan har. Tyvärr funkade inte A7II:ans användargränssnitt och sökaren var ingen höjdare, kamerans viktigaste del.

Har kollat in Fujis grejor med stort intresse, men de är ännu inte framme vid vad min nu egentligen urgamla NEX erbjuder. Kompromisserna blir för stora även med en Fuji. Med det inte sagt att NEX:en är utan kompromisser, den är ett under av kompromisser, men den fungerar bäst av allt jag kollat på genom åren. Konstigt nog.

Klart jag fotar NEX:en i RAW. Önskvärt vore dock ett kamera-/bildformats-/konverteringssystem som ger mer färdiga bilder direkt.

Provade DxO PhotoLab 3 i vintras tillsammans med ett gäng andra råkonverterare, installerar just nu testversionen igen. Kommer inte längre ihåg varför den gick bort då. Kör annars Lightroom sedan länge.

Nej, det är inte lätt att fokusera manuellt med någon kamera, analog som digital. Egentligen önskar jag små lätta och nätta objektiv typ Pentax M-serie, med gedigen känsla i material och mekanik, med modern teknologi i linserna, med samma välfungerande manuella fokusfunktion, och om möjligt också med autofokus.

Önska går ju :-)

Så länge upplever jag renässansen med min lilla NEX-5:a :-)