Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-28, 23:09
Flash Gordon

afe skrev: Det är som vanligt - de som alltid skriver OT fortsätter göra det utan någon som helst hänsyn.
Tiilbaka till ämnet getlemen. För Ladies finns det inte så många som deltar.

Jag tycker Teje tar upp något väldigt viktigt. Vi tror många att en bättre kamera kommer få oss prestera mer imponerande bilder

Bilderna komer vara mer tekniskt perfekta än aldrig förr. Detta är något jag själv slutade tro på för flera år sedan. En ny kamera med fantastiska finesser ger mig inte vad andra normala konsumenter av bilder tycker är bättre bilder.
Ögonfokus är den senaste hypen. Jag har Fuji som lär ha den näst bästa sådan. FAst jag forstätter köra med liten AF-punkt för jag träffar mer rätt än kamrans ögon-fokus. Mycket på grund av att jag fotat så under väldigt många år. Både galna hundar och lekande barn.

Vi älskar att prata teknik. Det är inte ointressant men tar över allt annat när det gäller att åstadkomma intressanta bilder. Intressanta bilder är helt en produkt av fotografen och dennes förmåga att skapa dessa. Det handlar också i dag mycket om efterbearbetning.

Jag har ett förslag som jag funderat på länge. Just därför att mer teknik inte gör mig till en bättre fotograf.

Låt oss skapa ett artificiellt projekt. Alla medlemmar på fotosidan skall kunna bidra.
Varje projekt har ett tema. Projektet löper över 2 månader. Bara röster med motivering varför man gillar en bild räknas. Det går nog enkelt att ge betyg för saker som komposition, motiv och efterbearbetnig på fotosidan.De 15 bäst bidragen som skulle kunna hålla för en utställning väljs utan rangordning.
Vi fortsättae runder de komande två månaderna att diskutera varför viss bilder gillades mer än andra.

Jag har länge funderat på att genomföra ett eget projekt. Om förstadstorgen som håller på att dö. Många av dem som kom upp som folkhemmets hopp har redan dött. Andra har tagits över av kriminella där man knappt vågar gå ensam med en stor kamera ens på dagen.

Tror ett sådan projekt kan få oss diskutera alla problem det är att fota i desa i bland svåra miljöer och hur man gör det.
Foto måste bli inriktat mot bilden Inte ha ett sådan fokus på verktygen
Att diksutera tekniksa detaljer är lätt . Att dikutera runt varför en viss bild gilas av många är svärare.