Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-04, 22:11
Fredrik AVT

Jag skulle personligen undvika Olympus under E-M1 nivå då dessa saknar PDAF för att följa rörliga motiv (för naturfoto är alla Olympus dock ett bra val p g a bra bildstabilisering i huset). Visserligen inget som krävs men då det finns på Fuji skulle jag välja Fuji istället. Man straffas ju inte på andra sätt med Fuji. Man kan fundera på Panasonic då de flesta modeller har bra följande AF med Panasonicobjektiv.

Anledningen att välja Olympus eller Panasonic skulle vara den väldigt effektiva inbyggda bildstabiliseringen i kamerahuset hos bättre Panasonic som G8X (beg 3500kr) eller aktuell kameror som G80, G90 eller G9 och vad jag vet alla Olympus. De bästa i G9 och E-M1 II klarar ca 6 EV stabilisering i praktiken. Enbart Fuji XH1 har inbyggd stabilisering i huset men det är av begränsad nytta för porträtt eller gatufoto av människor.

Titta på XT2 eller XT30. Den förstnämnda har större sökare och lite fler reglage och den senare som är ett steg ner men en generation nyare har bl a bättre autofokus.

För människor, om man skall använda JPEG direkt ur kameran tycker jag Fuji har snyggare bildfiler med snygga övergångar mellan toner. Olympus har lite hårdare skärpning och lite mindre nyanserade övergångar men det är min uppfattning då båda anses ha bland de snyggaste JPEG på marknaden. Panasonic har gjort stora kliv framåt på sistone och har fått till en väl avvägd brusreducering på sina JPEG och snyggare färger.