Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-08, 00:05
Sten-Åke Sändh

afe skrev: Fotosidans redaktion är ju tämligen begränsad, och övrigt innehåll är det vi medlemmar som står för. Där är det tyvärr (åtminstone i forat) så att teknikgubbsen (för det är bara vi gubbar) som tar över. Det är ju också så att om någon av oss medlemmar skriver ett blogginlägg om en utställning eller annat, så kan det hamna på startsidan om redaktionen råkar se det och finner det intressant, eller så kan vi ju tipsa om inläggen.

Magsurt eller inte tycker jag SÅS är ute och cyklar när han påstår att FS inte skulle vara bra för att se och diskutera bra bilder - 1px är för mig bara fluff!
1X.COM är verkligen så långtifrån bildfluff du kan komma och det kanske du också hade tyckt om du som jag och många med mig läst deras bokserie "Fotografernas bästa bilder … och hur de kom till". Böckerna är ett samarbete mellan Pagina och 1X.COM.

Jag har läst tre stycken av deras böcker och jag tycker fortfarande att denna litteratur är något av det absolut bästa jag någonsin sett i fotogenren när det gäller en verklig bildkontext som man faktiskt kan lära sig väldigt mycket av. Jag gillar Fotosidan också men av helt andra skäl och tycker den är en väldigt bra och väldigt prisvärd mix av det mesta, men medan Fotosidan är en "one stop shop" i foto så är gänget på 1X.COM helt och fullt fokuserat på bilderna. Det gör det också på ett väldigt bra och pedagogiskt sätt. Bildkvaliteten är ofta världsklass och även om det finns väldigt mycket bra på Fotosidan också i bildväg, så är mycket av bildmaterialet där ofta inte i närheten av det mesta på 1X.COM.

De av Paginas böcker jag hittills läst:

1. "Fotografernas bästa bilder … och hur de kom till" volym 2

2. "Fotografernas bästa bilder … och hur de kom till" - Macro

3. "Fotografernas bästa bilder … och hur de kom till" - Porträtt

Upplägget är att en bild avhandlas på ett uppslag. Bild på endera sidan och förklarande text på motstående sida. Denna delas upp i fyra sektioner:

- Fyllig Bakgrund om var bilden togs.
- Presentation av fotografen
- Beskrivning av hur efterarbetet skett och vilka variabler som påverkats och hur mycket (hur de använt Photoshop eller den RAW-konverterare man använt)
- Till sist har man även dokumenterat vilken kamera, vilket objektiv och vilka inställningar som använts (bländare, slutartid och ISO)

(Dessutom bjuder en del av fotograferna på sina speciella tips)

Enligt sammanfattningen på baksidan på böckerna så blev den första av böckerna som släpptes etta på Amazons topplista över all världens fotoböcker. Böckerna har fått mycket bra recensioner och har enligt texten kallats för en "ny typ av läroböcker" och även kvaliteten på bilderna har lovordats internationellt.

Visst kan man använda dessa böcker som blädderböcker om man vill men för att tillgodogöra sig litteratur som denna och verkligen lära sig något så måste man nog vara beredd att läsa längre texter än 200 tecken som verkar ha blivit normen för många idag som mest läser Twitter eller bara tittar på bilder på Fotosidan som fotograferna inte orkat förse med förklarande texter.