Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-08, 05:24
Terje H

Gamle Svarten skrev: Jag var på fotoeventet i Vårgårda. Inte hela, men på invigningen och ett antal föreläsningar som intresserade mig.
Vid ett tillfälle tänkte jag faktiskt på denna diskussionstråd. Min slutledning var entydig och glasklar.
Jag ser och lyssnar 1.000 ggr hellre på en fotograf som visar sina bilder IRL, än diskuterar bilder på internet.
Om jag känt behov av att diskutera mina upplevelser, hade jag stannat kvar på de samkväm som ordnades efter föreläsningsdagarnas slut.

Ifall några har lust att diskutera eventet här på FS, så står det dem fritt att göra det. Då startar hen en tråd på eget initiativ.
Jag förstår inte vad du menar med:
"Så om redaktionen ignorerar det, så kan vi medlemmar göra något - antingen i forum eller bloggar."
Vadå ignorerar? Ifall några vill diskutera ett event de varit på, så är det väl alldeles utmärkt att det finns möjligheter till det på FS.
Och, om du själv hade velat uppmärksamma/stödja eventet, så hade du ju kunnat starta en tråd om det - innan det ägde rum.
Ursäkta mig, men det låter nästan som om du har någon självpåtagen roll av typ "upprorsledare" (jag hittade tyvärr inte ett bättre ord).

För den som är intresserad, finns det ett alldeles utmärkt program att ta del av. Där presenteras föreläsare, även med bilder.
Jag är datanolla, så jag hoppas att följande länk fungerar:
https://festival.vgfk.se/wp-content/...am2019-min.pdf
Annars går det nog att söka sig fram via Vårgårda Fotoklubb.

Min personliga uppfattning?
Jag tyckte eventet var jättebra, mycket givande och inspirerande.
Jodå, jag känner väl till naturfotofestivalen i Vårgårda, första gången jag var där var 1987. Sedan har det blivit många besök, där jag även varit med under hela festivalen - även söndagarna som det var under många år. Har även själv varit föreläsare ett flertal gånger.

Har även skrivit om den på Fotosidan här i forumen. Att vara där, och sedan skriva om den på Fotosidan, tycker jag inte utesluter varandra. Med förhoppningen att då flera medlemmar eventuellt skulle bli intresserade att komma dit. Att uppleva fotografin i verkligheten, träffa andra fotografer - mer än enbart här på Fotosidan.

Synd att du kallar mig ”upprorsledare”, då jag inte har annat mål här på Fotosidan än att bredda bilden av fotografi till att handla om mer än fotoprylar. Och du valde tydligen att missuppfatta mig, då jag skrev det med att om redaktionen ignorerar (att de inte informerar med en nyhet om detta på framsidan, eller skriver om festivalen i efterhand), då kan ju medlemmarna själva göra det.

Men om de flesta aktiva medlemmar här på Fotosidan (numera, åtminstone) inte varit på festivalen, eller tycker att de inte vill skriva om den, då blir det ju inget.

Sedan vet jag (och säkert flera andra) att det är skillnad på att läsa info om festivalen på en hemsida, än att ha varit där och sedan dela med sig till andra med ett referat/recension därifrån. Är festivalen bra (jag vet ju som varit där att den ofta är mycket bra), och andra får läsa det - då är ju möjligheterna större att ännu fler kommer dit nästa gång.

Mvh Terje