Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-08, 05:40
Terje H

Sten-Åke Sändh skrev: Ständigt denna magsyra :-) Det finns hjälp för sådant numera och Astra Seneca i Södertälje har tillverkat LOSEC i många herrans år redan.

Nä det var inte alls det jag menade men om man nu vill ha mer av bilddiskussioner och referat och rapporter från fotovärlden IRL och kanske bokrecensioner m.m. som jag själv saknar också så har man möjligen lite väl höga förväntningar på en site som Fotosidan som i huvudsak just fokuserar på tekniken, teknikrapportering och fotoprylslanseringar.

Möjligen är många av oss efter rätt många år med digitala media i högre grad än på länge på väg att lägga mer fokus på fototillvända sällskap av olika slag och övriga fotorelaterade händelser IRL. Det tror jag är bra för oss alla men det är möjligt att de tar uppmärksamhet och syre från ställen som Fotosidan.

Experimentet med "veckans bild" tycker jag var bra för det visade väl i slutänden ändå att en site som Fotosidan inte är särskilt optimal för sånt. Vill man ha högklassigt foto att studera så finns det ju betydligt bättre ställen som exv. 1X.COM.
Vill man se högklassigt foto finns många möjligheter; du nämner ”bildbyrån” 1x.com - jag kan tillägga mängder av fantastiska böcker, utställningar, fotofestivaler mm. Har en av böckerna från 1x.com här i bokhyllan (både jag och min fru Malin blev tillfrågade om att gå med när projektet var relativt nytt). Vi tackade nej, då vi tyckte det blev för opersonligt och bilderna för mycket produktifierade. Det kanske är annorlunda idag, detta var flera år sedan, men det jag önskar mer av här på Fotosidan är något helt annat. Jag gillar att Fotosidan är olika nivåer; att det finns medlemmar som är heltidsprofessionella och erfarna, men även amatörer och nybörjare. Jag gillar mötesplatsen, där vi alla kan enas kring vårt fotointresse. De som gillar prylar och fototeknik, men även de som gillar fotografin i stort; att fotografera, att gå på utställningar och föreläsningar, deltar på workshops och fotosafaris, besöker fotofestivaler och köper fotoböcker. Som studerar fotohistoria och känner till de gamla mästarna. Alltså blandningen!

Mvh Terje