Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-08, 05:55
Terje H

gorannilsen@hotmail.com skrev: Jag blev nu tvungen att kika på startinlägget igen,för att se om jag missförstått något, och jo,jag hamnade i fel fokus inser jag nu i efterhand.
För mig är det första gången jag deltar i fotosidans forum, så jag har väl inte direkt någon erfarenhet av hur fotosidan har utvecklats. Jag har däremot erfarenhet av själva tidningen och andra medier.

Det jag generellt kan säga,är väl att de som är aktiva i ett forum, är de som sätter prägel på forumet, och tillsammans skapas en utveckling. Det är väl inget som är varken rätt eller fel,det är bara så, och samtidigt är det samhällets utveckling som också påverkar var vi är i dag med våra tankar och Ideer.
Intresset för foto är ändå det som gör att vi hittat hit, vilket är trevligt, men samtidigt är vi olika i hur vi hanterar texter och hur man formulerar sig,som lätt gör att missförstånd sker, för det hade nog varit mycket enklare för många att diskutera ansikte mot ansikte. Och nu hamnar jag i tekniken igen inser jag, men internet har väl både fört med sig både bra och dåligt. Jag tänker tex på att det är ett stort flöde av bilder i dag pga "tekniken",Flickr,twitter,facebook och allt vad det heter,gör att man blir mättad på bilder, kanske att man "drunknar" av bilder i dag.
Det man kan fråga sig, är varför vi fotointresserade har ett behov av att visa sina bilder för andra och vad meningen är med att vi människor generellt har ett så stort bildflöde i dag?
Kloka ord! Jag håller med dig i din analys. Men platser som Fotosidan kan ju också få medlemmarna att aktivera sig på flera sätt än att sitta kvar framför datorn; att motivera till att fotografera mera och bättre, att se betydelsen i att besöka fotofestivaler och fotoutställningar, träffa och möta andra fotografer, gå på workshops och fotosafaris, köpa intressanta fotoböcker, fördjupa sig i den fascinerande fotohistorien. Att visa vilket fantastiskt spektrum fotointresset kan vara.

Mvh Terje