Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-16, 08:56
gamleJ

AWid skrev: Fast där håller jag inte riktigt med dig:-) Det är ju inte bordslampan som står några meter bort som genererar bakgrundsbelysningen i din skärm. För mig spelar det i alla fall ingen roll så länge bara skärmen visar rätt färger. Fast tycker man det blir galet med vanligt glödlampsljus som allmänbelysning så är det väl helt ok att åtgärda det oavsett vad jag tycker och tänker:-)
En liten lampa långt från skärmen påverkar nog väldigt lite hur du upplever färgerna som du säger. Det blir nästan som att sitta i ett mörkt rum då endast några lux felaktigt ljus träffar skärmen. Däremot blir ju då skärmens ljusstyrka för kraftfull. Mörka partier upplevs i det läget ljusare än vad de är och rimligen bör då utskrifterna komma ut med lite för hög svärta.

Utav egen erfarenhet så är det först vid en viss typ av motiv som det framgår att något inte stämmer. Val av testbilder är viktigt. Jag trodde under lång tid att jag lyckats bra med att hitta överensstämmelse mellan skärm och utskrift men en bild från Grekland i solnedgång fick mig att inse annorlunda. Jag hade valt en för hög ljusstyrka på skärmen som inte märktes i andra motiv. Några få procents fel kan i vissa bilder vara avgörande för om printen ska slängas eller hamna på väggen.

Får många är det inte värt att nörda som TS och det är bra att det kommer fram, men ska det bli nära hundra procent så krävs insatsen.