Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-01, 13:50
alf109

Kallotypi skrev: Skulle hemskt gärna vilja veta vad man kan köpa en prisvärd negativ - och diabildscanner.

Här är ett förslag: http://www.coolstuff.se/Negativ-Diabildscanner

Men kom gärna med fler. Jag (och mamma) vill köpa en snart. Vore kul att kunna kolla foton från barndomen utan att behöva släpa fram en projektor varje gång (som dessutom inte fungerar).
Det beror lite på vad bilderna skall användas till och om du har flera olika format på negativen/diabilderna.

Om man bara skall ha bilderna för visning på skärm duger säkert en sådan du länkade till.

Om man skall skriva ut bilderna så behövs lite bättre grejor. Dock behövs inga "värstingprylar" som en del hävdar ;). Jag har själv kört mycket med en epson 4990 photo och den räcker gott och väl för en utskrift i A4 från ett småbildsnegativ. Jag använder den fortfarande till alla mina mellanformatsnegativ. Det finns billigare flatbäddsskannrar med liknande prestanda, det som brukar skilja på dom billigare är att man inte kan skanna lika många negativ åt gången, skanningsytan för film brukar vara mindre.

Vill man ha ännu bättre kvalitet är det filmskannrar som gäller, men de kostar betydligt mer och vinsten är främst om man skall göra stora förstoringar och att de hanterar kontrastrika neg/dia bättre.