Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-01, 16:02
Muni

mc bruno skrev: Oj, va häftigt, är själv van att plåta av svartvitt på ljusbord men dendär ser ju jättepraktisk ut, berätta mer!
Det är sådanahär udda och roliga saker som brukar dyka upp på auktionssiter då och då.
Jag har två versioner. En dia/negativhållare att sätta på macrobälg Nikon PS-5. Där sprang jag på patrull i DX-formatet.Diahållaren sätts på ett objektiv med 52mm filtergänga och det 50mm jag har är då inte tillräckligt vidvinkligt. Inte heller fungerade det med min D3:a då vertikalgreppet tar i bälgen och jag måste använda mellanring för att kunna använda huset.

Den jag visar på bild heter Prostar och fungerar klockrent. Den har M42-gänga men jag fick med Nikonadapter. Det innebär att jag får köra helt manuellt.Stativ trådutlösare och liveview äratt rekommendera. Fotografera gärna i raw-format, så har man större möjlighet att fixa till åldrade bilder.

BTW. Pentax har gjort ett mycket praktiskt portabelt reprostativ för 52mm filtergänga. Tillsammans med ett raktecknande omjektiv är det kanon att fotografera direkt ur gamla album.
Bifogade bilder