Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-12, 20:40
unoengborg

Joakim88 skrev: Nu är jag i farten igen efter att ha grubblat på en sak.
Hur funkar canikon sökare eller hur man säger?.
Jag som är van vid sonys och ser precis hur bilden är/kommer att bli bakom bildskärmen. Läste en del kommentarer på en amerikans fotosida/forum där många som bytt till spegellöst tyckte att det var så mycket enklare när man såg bilden och inte behövde "testa" sig fram.

Jag menar det finns ju en lcd skärm som visar alla möjliga inställningar och även fotot efter att du tagit det. Så har jag fel om det är så att det du ser genom sökaren när du fotar kan bli över/under exponerat om du inte har ställt in kameran "rätt" ?

Jag har aldrig fotat med varken canon eller nikon förut så det skulle kännas skönt att veta hur exakt det fungerar om man säger så :)
I en spegelreflexkamera finns det en spegel som speglar upp ljuset från objektivet mot en mattskiva där du kan avgöra om den är skarp eller ej.

När man sedan tar bilden fälls spegeln undan och ljuset från objektivet träffar istället sensorn. Så ja i en DSLR ser du inte hur exponeringen blev i sökaren.
Du ser inte heller skärpedjupet med mindre än att du trycker på skärpedjupsknappen (saknas på D7500) så att optiken bländas ned.

Nu använder man väl full öppning för fågelfoto i de flesta fall, speciellt med så ljussvaga objektiv som f/5.6 och värre, så om man kan se sökarbilden vid nedbländat eller inte kanske inte har så stor betydelse.

Fördelen med spegelreflexsökare är att allt sker med ljusets hastighet utan elektroniska fördröjningar som kan göra det svårare att följa snabbt rörliga objekt med långa telen. Såvida man inte har en verkligt snabb elektronisk sökare, som t.ex. den hos Sony A9, kan därför spegelreflex vara att föredra för den här typen av foto.

Tror inte de flesta fotografer som använt SLR eller andra optiska sökartyper de senaste 100 åren eller så känt att de behövt pröva sig fram. Speciellt inte idag när vi har utmärkta exponeringsmätare/exponeringsautomatik och man kan se resultatet på displayen bakpå kameran direkt efter att man tagit bilden. Hur som helst fotograferar du fågel ska du nog ha koll på exponeringen redan innan du lyfter kameran till ögat.