Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-14, 13:22
Ingvar

erik skrev: Jag kallar mig typografi expert om så krävs. Vi tycker olika men vi jobbar med att finjustera kägel och grad nu hela tiden. Om ex New York Times läsare på webben klarar av Georgia tror jag vi på Fotosidan nog också kan ha den. Det är även en brödtextstandard som vuxit sig stark på bloggar etc så vi är inga pionjärer på att använda en serif i brödtext.
Trender är en sak, läsbarhet en annan. Så att en webbplats (liksom en trycksak) har en del av sin identitet i typsnitt och grafisk formgivning, innebär inte att den har sökt uppnå högsta möjliga läsbarhet. Läsbarhetsindex bygger på mätvärden, på vetenskapligt angreppssätt, grafisk formgivning handlar i första hand om harmoni och estetik, om form som matchar innehåll på ett känslomässigt plan.

Jag skrev min anmärkning mest som en reflektion. Reflektionen bygger på saker jag läst om typografi och grafisk formgivning, läsbarhet, mm, genom åren, men det viktigaste är att hela paketet - grafik, färgpalett, typsnitt, funktionalitet - gifter sig till en bra webbplats som känns trevlig och självklar att använda, både direkt och efter lång tid.

Bra om man tänker på sådant som synfel, färgblindhet, mm, när man väljer färgpaletter och skapar kontrast.

Lycka till med arbetet! /Ingvar

Senast redigerad av Ingvar den 2010-03-14 klockan 13:31.