Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-14, 13:37
tozz

Adiago skrev: Tycker Fotosidan är på helt rätt väg. Nya layouten ser mycket bra ut och kan se potentialen med den framöver :]

Angående folks kommentarer på typsnittet så håller jag absolut inte med. Detta med att man "inte" får använda serifer på hemsidor är en så gammal vana att den nästan borde bli en myt. Det är inget som säger att man får eller inte får använda serfier på nätet. Även om sanserifer är tydligare då internetanvändare har lärt sig att läsa dessa snabbare visar nya studier och designtrender att serifer är minst lika läsbara. Serifer och extrema typsnitt är väldigt populära nu för tiden på nätet och med tanken att Cap & Design formger Fotosidan Magasin tvekar jag inte på att dessa designmedvetna människor bakom tidingen och hemsidan har koll och sina anledningar för deras val (som jag håller med om helt och hållet)

Men typsnitten likt färg och form faller oftast inom smaksak för besökarna och kommer aldrig att gillas/ogillas av alla.

Ska bli roligt att se den helt klart och börja känna nya fotosidan bättre!

,Armend
Tror det handlar mer om att små serifer i liten storlek inte fungerar så bra på en skärm kontra hur dom ser ut i skrift. Det finns dessutom mycket bättre alternativ än Georgia (anti alias i OS X och ClearType i Windows har mycket med detta att göra). Med serifer krävs också ett större radavstånd än vad som är nu för att det inte ska bli för grötigt.
En font-stack som dessutom blandar seriffer och icke är högst olämpligt, se: "georgia,arial,tahoma,verdana,sans-serif"
Ungefär 6% av besökarna med OS X och 1.5% av besökarna med Windows får en sida med Arial istället för en font med seriffer.