Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-14, 14:34
lahoo

Kritik: typsnitt / navigering / spalt
Jag är kraftigt negativ till den nya designen på tre punkter
  1. Typsnittet som används i nyheter, bildkommentarer etc. är alltför luftigt, för stort radmellanrum och inte alls lika lätläst och kompakt som det ni använder på andra ställen, t.ex. här i forumet, i menyn, i infokolumnen med bilddata, i den kommentar jag själv skrivit när jag postade min bild etc.

Vad är det ni försökt uppnå och anser ni att ni lyckats?

För mig framstår det som
    * inkonsekvent och spretigt designmässigt
    * sämre läsbarhet
    * fult
  2. Navigeringen är betydligt sämre med nya menysystemet. Varför är det sämre?
    * tidigare klickade man minimalt antal gånger och hade överblick över var man befann sig i menyn och var nästa val skulle vara
    * nu tappar man kontexten varje fång man valt något och måste klicka sig vidare i ett antal nivåer - högre kognitiv last
    * det är betydligt svårare att scanna en horisontell meny efter det man söker efter än i en vertikal som är grupperad efter kontext eller i alfabetisk ordning
    * när man kommit till sista nivån i menyn (till exempel intressegrupper) så måste man skanna genom en stor sida, ofta med scrollning som följd, för att hitta det man ville navigera till.

Nej, Detta var bra många steg tillbaka för att vara acceptabelt.

Därtill saknar jag överskådligheten som tidigare fanns uppe till höger med länkar för att komma till sina gallerier, bevakningar, profilen etc.
  3. Till skillnad från de dagstidningar som ni anser er ha hämtat inspiration ifrån så har ni noll och ingen marginal till vänster om man har 1280 bredd på skärmen vilket gör att nyhetssidan är extremt vänstertung, så till den milda grad att ni antagligen kommer tappa mig som läsare av nyheterna!