Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-09, 13:03
Najze

robban72 skrev: Har haft många Canon-kameror inkl 5D mk II och mk III (och har jobbat professionellt en kortare tid) och skaffade X-E3'an för ett år sedan för att ha en mindre systemkamera på resor och vandringar och fått fantastiskt resultat både RAW och jpg. Fujis kameror är verkligen toppen vad gäller mekanik och objektiv (jag kör 18-55 f2.8-4 och 23 f2 samt 50 f2.) och ger en väldigt lyxig känsla. Sedan är den ju dessutom otroligt snygg :).
Däremot har jag upplevt Fujin onödigt krånglig rörande inställningar och att det är lätt att av misstag ändra någon inställning. Canon-kamerorna har inte det problemet.

Men jag har fått fantastiska resultat o vitbalans (mycket bättre än 5D mk III) både inomhus i svag belysning och utomhus. Dock ger Auto-läget dålig vitbalans och gulton inomhus. Stäng av det.

Prova följande:
* Sätt slutartid-ratten på "A" och också "A" på ditt objektiv om du har detta.
* Flippa upp den lilla switchen bakom ON/OFF från Auto så P-läget aktiveras.
* Tyck Q och prova Auto-ISO "Auto 3" som begränsar till ISO3200, vilket verkar lagom för min typ av använding. (Snurra fram på lilla hjulet på baksidan).
* Se till att ha Auto WB (Vitbalans) aktiverat i Q-menyn. Funkar väldigt bra i P-läget.
* Sätt lilla fokusmoderatten (M/C/S) på framsidan till S, så hittar och fokuserar den på ansikten väldigt bra.
* Använd PROVIA/Standard filmsimulering (kan också väljas i Q). Ger generellt väldigt fin färgåtergivning utan att vara överdrivet (på min kalibrerade skärm).

Uppdatera också mjukvaran om det behövs med Fuji-appen på din smarttelefon.

Vore kul att höra hur detta fungerar för dig.

Med vänlig hälsning,
Robert
Hej, tack för utförligt svar. Jag provade dina inställningar och ansikten verkar fungera bra på. Provade lite andra motiv också i dåliga ljusförhållanden och det blev väl sådär resultat. Det känns som att den är väldigt svår att använda om man inte har en hel del förkunskaper. Även om jag har haft en del kameror genom åren så har jag alltid varit bekväm och kört auto då jag inte haft så jätteavancerade kameror.

Hade en Canon EOS M (som har många år på nacken) först och den tar fantastiskt fina bilder, även i mörker. Köpte för ett år sedan en Panasonic GX80 men tyckte att den också var helt usel i mörka förhållanden, gick inte att hitta fokus en enda gång på restaurang osv. Så därför köpte jag denna. Men blir nog svårt att lämna över till sambon om hon ska ta några bilder, blir för avancerat. Jag tror inte jag heller kommer ha sådant tålamod om man ska behöva manuellt ändra inställningar för varje bild man tar. Det blir ju runt tusen bilder på en resa.