Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-09, 18:30
alf109

Var inne och kollade bilderna, de är tagna på 1/8 sek och 1/4 sek (de jag tittade på) iso på den ena var 6400 och på den andra 3200 och du hade kört med bländare f/5,6. Det enkla svaret är att exponeringstiderna är för långa och då får man skaknings och rörelseoskärpa. För att få skarpa bilder på fri hand i svagt ljus måste tiderna bli kortare om du inte har en riktigt bra bildstabilisering och det du fotograferar är stilla. Jag har själv en Fuji X100F som har samma sensor som din kamera (har jag för mig) och bilderna blir helt ok upp till iso 6400 tycker jag. Jag har min autoiso inställd på max 6400 och den längsta tiden satt till 1/60 sek för den fasta 23 mm optiken, ibland tillåter jag 1/40 sek när det är riktigt mörkt, men då får jag räkna med att en del bilder blir oskarpa. En tumregel som jag använder om jag vill få det skarpt utan bildstabilisering är att tiden på en cropsensor som fujin inte bör vara längre än 1/(brännvidden * 2). Det betyder att om du kör din zoom på 50 mm så skulle jag inte använda längre tid än 1/(50 * 2) alltså 1/100 sek. vilket skulle innebära att din bild som jag kollade som var tagen på f/5,6 1/8 sek och iso 6400 skulle behöva en bländare på ungefär f/1,4 i det ljuset om den skall vara lika ljus som din bild och dessutom skarp.