Visa ett inlägg
Gammal 2019-03-20, 15:38
Sten-Åke Sändh

wolken40 skrev: Jag gillar verkligen att Sony mfl uppdaterar sin mjukvara även för lite äldre kameror. Här är något som tillverkarna äntligen har tagit till sig och ändrat sin policy; japp även Nikon.
Något som fortfarande saknas är helhetsbilden. Köper du en Sony A6000 idag, eller motsvarande, så finns det inte med en extern laddare för batteriet, dvs batteriet laddas i kameran. Vill du då köpa en sådan laddare kostar det multum.

Det spelar nästan ingen roll vilken kamera du köper(Sony A7iii) eller vilken prisklass kameran finns inom, känslan av att något saknas när kameran är ny och du snart finner att något väsentligt saknas är så hemsk och onödig.

Köpte en Gimbal som annonseras som avancerad med trådlös överföring till smartphone i 1080P. Nice, men fästet ingick inte utan kostar ytterligare 700 kr.

Nu har tillverkarna äntligen, lite, fattat vad konsumenterna vill ha. Men det finns mer att göra.
Jag har också en A7 III och kan väl inte säga att jag gått igång på att det "saknas" en extern laddare. Kom hem igår från Marocko och hade med mig två batterier för en vecka men ett enda räckte faktiskt fint hela veckan :-)

Men jag håller med av ett helt annat skäl. Man vill ju kanske inte gärna lägga hela kameran på hotellrummet på laddning när man själv gått till poolen, matsalen eller ut på stan. Jag skulle gärna sett en extern laddare bara av det skälet och det är ju lite futtigt att inte bjussa på en sådan. Det är ju ungefär i samma klass som de tillverkare som inte skickar med motljusskydd till sina objektiv utan vill att folk ska köpa sånt separat. Även det kan ju vara klart irriterande.

Jag köpte f.ö. en extern laddare till mina äldre mindre Sony-batterier som jag väl har fem stycken men den köpte jag främst för att Sonys egen laddare (som man alltså fick tidigare) var så slö. Sonys egen funkade inte för mig när jag hade den på safari då man ofta tar många bilder och behöver ladda ett antal batterier på kort tid.