Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-24, 21:09
Grevture
Administratör

jonas18z skrev: Canon har som bekant tillverkat egna sensorer ett bra tag. De har dock ungefär efter 5D mark II alltid legat efter på en del tekniska specifikationer mot konkurrenter.
Du är inte så bra på att följa med i nyhetsflödet. De senaste 4-5 åren har Canon sakta men säkert arbetat sig ikapp vad gäller dynamiskt omfång och är nu inte så speciellt långt efter andras sensorer.

Och på andra områden, som pixeltäthet och därmed möjligheter till saker som Dua-pixel-AF så ligger de före konkurrenter.

Så totalt sett ligger de inte efter över huvud taget. De gör bara sensorer som är en aning annorlunda prioriterade.

Började inte det vara smartast för Canon att sälja sin tillverkning av sensorer och släppa stoltheten?
Canon är med rätt bred marginal största märke på systemkameror och har under de senaste åren faktiskt förstärkt den positionen. Du har aldrig funderat på om det kan bero på - och jag föreslår detta bara som en teori för dig att fundera över - att de inte är helt korkade och bara fattar beslut av snålhet, okunnighet och oförmåga att förstå den teknik de jobbar med :-)

Sedan misstänker jag att Canon då och då har funderat på att lägga ned eller i alla fall minska på sin sensortillverkning - det är dyrt och resurskrävande. De använder sedan länge rätt ofta andras sensorer i sina kompaktkameror, så tanken är ju inte så obekant för dem. Det här är nog något de ganska kontinuerligt utvärderar, men hittills verkar de se det som en fördel att göra sina egna systemkamerasensorer och ser vi till det praktiska resultatet har jag svårt att se att de tänkt speciellt fel där.