Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-25, 10:35
Flash Gordon

Canon måste göra något rätt när de kan fortsätta år efter år att sälja flest kameror.

Jonas får gärna fortsätta hata Canon om han vill. Fast det är kanske lite tjatigt att ständigt försöka få oss alla att göra det.

Faktiskt väldigt nöjd med min Canon 5D MKIV.
Jag har haft nästan alla modeller av 5D. När jag uppgraderade från 20D till 5D och såg filerna var det det en aha-upplevelse. Filerna var snygga och harmoniska.

5D MKII var åt andra hållet. Brusiga filer och inte alls så harmoniska. Det fanns också problem med bandning om man drog för hårt i filerna. Inte Canons bästa uppgradering. Det hände att jag undrade om jag skulle byta till Nikon.
Canon 5D MKIII var definitivt bättre och mycket mer allround. Äntligen AF som var godkänd och filerna såg bättre ut.
Canon 5Ds R var bra på många sätt. Fast den var svag på följande fokus när ljuset var svagt. Vilket är det vanliga i Göteborg på vintern. I jämförelse med Fuji X-T2 var resultaten väldigt lika. Båda behövde hyfsat ljus för att fota en springande svart hund och få skärpa.

Med 5D MKIV tycker jag Canon har hittat hem igen. AF och AF-C är imponerande snabb också i dåligt ljus. Klart bättre än mina Fuji kameror. Sensorn ger väldigt fina och harmoniska filer. Den räcker och blir över för mina behov
DR är klart bättre än på Fujis kameror. Tror 5D MKIV har 13,5 steg och Fuji cirka 11. Det syns i vissa bilder. Fast med Fuji tar det mig bara någon sekund att slå över till bracketing och ta 5 bilder för HDR.

Den perfekta kameran finns nog inte. Man måste alltid göra kompromisser. Efter snart 15 år med Canon 5D kameror vet jag ganska väl deras styrkor och svagheter. Detsamma med Fuji som jag nu haft olika modeller av under 7 år.

När jag tar med hunden och åker till någon av öarna i Göteborgs skärgård för att vandra och fota blir det oftast Fuji jag tar med. Ibland både Canon och Fuji.

Det finns en viktig skillnad mellan Fuji och Canon. Det är när något behöver lagas.
Med Canon lämnar jag in kameran eller objektivet hos RCC och får det lagat till fastpris på ett par dagar. Det har jag utnyttjat 4 gånger under 15 år.
Med Fuji måste det oftast skickas till UK och tar ett par veckor i bästa fall. Har hänt mig en gång.

Det finns definitivt många bra kameror och objektiv att välja på. Fast vad vi än väljer är det en kompromiss. Förhoppningsvis en vi trivs med.

När någon hater en kameratillverkare undrar man ju förstås vad som är skälet.