Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-25, 10:36
jonas18z

ErlandH skrev: Det där stämmer väl inte heller riktigt. Intel börjar ju leverera Ice Lake om några veckor, och vad jag förstår är det fortfarande 2019 då.
Grevture skrev: Om vi börjar med video:

Canon är stora och har av många tecken att döma tagit (snarare än förlorat) rätt stora marknadsandelar inom professionell video de senaste åren. Kamerorna i deras Eos C-serie är mycket framgångsrika och har bland de bästa videosspecarna på marknaden.

Du blandar ihop teknisk förmåga med marknadsföringsbeslut kring i vilka kamerasegment man stoppar in kapacitet till professionell videokvalitet. Man kan diskutera - och det görs ju ofta och mycket - om Canon tänker fel där. De hade sannolikt kunnat bli ännu större (de är ju redan störst) på systemkameramarknaden om de låtit en del av videospecifikationerna från C-serien spilla över på Eos D-, Eos M- och Eos R-serierna. Men det är soms agt i huvudsak ett marknadsbeslut, inte ett tecken på teknisk oförmåga.

Dynamiskt omfång:

Som många påpekat för dig i andra sammanhang: Canon ligger numera inte speciellt långt efter sina konkurrenter när det gäller DR. Ja, jag vet att de gjorde det för några år sedan (det var faktiskt 11 år sedan Eos 5D II dök upp, det har hänt saker sedan dess) , men har sedan envist arbetat sig ikapp och idag är skillnaderna såpass små att de sällan har någon speciellt stor praktisk betydelse.

Sedan fattar de en del marknadsmässiga beslut som jag tycker kan ifrågasättas, som att inte använda sin modernaste och bästa sensorteknik i en del billigare kameror, men de verkar här precis som på videosidan tycka att man skall ha en tydlig segmentering. Men som jag påpekade i mitt förra inlägg - ser man på försäljningsresultaten så verkar de ju inte ha så fel.
Vet inte om jag håller med på alla saker. Om vi kollar DR på dxomark så ligger Canon ganska långt efter. Men visst de har tagit ikapp i och med 5dmark iv så hoppade de upp Några steg man ligger ett långt ner på denna lista meniso ligger de något bättre till på.

Video
Jag är inte så säker på att de bara begränsar sig. Helt klart gör de det på vissa saker zebra,, peaking osv det ser man bevis ifrån magic lantern. Däremot så är jag inte lika övertygad av att begränsa sig med cropfaktorn vid filmningav enbart vid 4K men hela vid 1080p. jag tror det beror på att de inte klarar av att läsa hela sensorn och sampla ner det till 4K. Men visst ML lyckas också med 4K så kanske beror det på att canons ingenjörer är sämre eller att det inte får tid/ pengar eller blir begränsade.

Hur som helst om Canon ligger och bromsar teknik så kommer det straffa sig själv, Det finns kameror som som haft wow-faktorn Canon har haft flera förr, 1Ds, 5dc, 5Dmkii, kansle 1dxmkii men efter det tycker jag det mest varit Fuji, Sony och nikon som stått för dessa.

Jag har för mig att jag läste här på fotosidan ( kan minnas fel) att anledningen till att 5D mkiii var så värdelös var att Canon investerat i sensorfabrken och inte kunde bygga sensorer som Sony med bättre ad-omvandlare.

Om Canon nu bara bygger senatorer till deras spegelösa och DSLR och kanske några andra specialsensorer och den marknaden minskar. Folk uppgraderat inte lika ofta. Canon gör heller inte sensorer för mobiler ( mig veterligen) och kan ta R&D-kostnader därifrån. Sen är det klart att sensorer blir billigare och enklare att göra med tiden men jag tror att det kommer blir svårt att motivera det.