Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-10, 21:41
Grevture
Administratör

Skrotfotaren 2.0 skrev: Elektronik åldras precis som vi människor, generellt säger man att elektroniska komponenter ska hålla 10 år. Om du fotat mycket mot solljus så hjälper det till att åldra sensorn, fukt kan även det hjälpa till...……………….
Helt fel, majoriteten av elektroniska komponenter åldras långsamt. Det finns undantag, billiga kondensatorer är väl det mest typiska. Men majoriteten av komponenter, och framför allt välgjorda integrerade kretsar (som är den dominerande typen i kameror) kan hålla oerhört länge.

Vilka 'man' påstår att komponenter skall hålla i tio år?

Jag har en hel del elektroniska komponenter (varav en del inbyggda i kameror) här hemma som är allt mellan 10 och 40 år gamla och fungerar precis som när de var nya. Och om inget yttre trauma drabbar dem så lär de fortsätta fungera minst lika länge till. Förmodligen (och om någon har något intresse av att använda dem) betydligt längre än så.

Sedan kan saker kring elektroniken - lödningar, kopplingar, mekaniska komponenter och liknande - går sönder snabbare, men det handlar inte om att kretsar åldras, utan om mekanisk slitage.

Min äldsta digitalkamera köptes i maj 1999 och har med andra ord precis fyllt 20 år, och den tar precis likadana bilder idag som den gjorde för 20 år sedan (jag testade nyss - jösses vilken hård jpeg-komprimering den kameran har :)

Jag har fram till helt nyligen (Stockholm Marathon 2019) använt en D3 köpt i november 2007 (först batchen som dök upp) och samma där, efter nästan 12 år och ungefär 650 000 bilder tar den likadana bildfiler som när den var ny. Däremot har nu den kameran just pensionerats eftersom objektivfattningen börjat ge upp, men det har ju inte med elektroniken att göra.

Ett av de äldsta elektroniska system jag har finns faktiskt också i en kamera, ljusmätningssystemet i min gamla Canon F1 New som köptes sommaren 1983, alltså snart 36 år sedan, den fungerade i alla fall i julas när jag senast provade. Och miniräknaren jag skaffade på gymnasiet, året före kameran, den fungerar också fortfarande (provade just :)

Det finns industriella elektroniska styrsystem som varit i oavbruten drift i närmare 50 år vid det här laget (dök upp under tidigt 70-tal).

Så att generellt påstå att komponenter bara håller i tio år ... Helt fel.