Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-24, 13:54
T.Risberg

Bör nog undvikas....
gunnargren skrev: När man bor närmare än 5 km från flygplatsen får du inte lyfta överhuvudtaget utan att kontrollera med flygtornet. Är du utanför det området men inom en kontrollzon så får du flyga upp till 50 m utan att kolla först. Men när jag väl fått klartecken från flygledningen är det vanlig höjd (120m) som gäller. Dock måste jag vara tillgänglig på mobilen, oftast vet jag att jag kan flyga en viss tid innan nästa flyg kommer, men om det dyker upp något oplanerat flyg så ringer de mig så får jag ta ned drönaren.
Antagligen så är dom snällare än vad som är lämpligt. De finns ett dokument inom EU som reglerar luftrums trafik (SERA) Där finns det bestämmelser om dubbelriktad förbindelse och transponder för allt som kan flyga inom kontrollzon. Inga undantag medges. Anledningen att jag känner till detta är att jag sysslar med hängflyg och försökt få till ett samarbete med en flygplats som ligger i närheten av ett flygbart ställe för hängflyg. Att det inte går nåt flyg under helgerna spelar ingen roll, är det kontrollerad zon så är det. Radio och transponder är inget man kan ta med sej varken med hängflyg eller drönare. Men de är ju kul att det finns människor som är hjälpsamma även om de är mycket tveksamt om dom har befogenhet för det dom lovar ;-)

ThomasR