Visa ett inlägg
Gammal 2016-07-06, 09:55
cardazio

Själv köpte jag min D700 (med tanken att använda den i 3 månader och sedan uppgradera) för ett halvår sedan för 4600 sek inkl. batterigrepp och sålde sedan batterigreppet för 500 kr, så det går att få tag på dem i fint skick för ca 4000 sek om man håller ögonen öppna.

De 5 sakerna jag saknar är;
1. Mindre brus vid iso över 800-1600.
2. Större dynamiskt omfång
3. Placeringen av ISO-knappen bör ligga tillgängligt utan att byta grepp
4. Möjlighet att kombinera Live view och MUP för användning med mitt 400mm (mycket spegel- och slutarvibrationer i D700:an)
5. Bättre batteritid i Live view (för inzoomning under fokusering), för att öka användningen av skarpa manuella objektiv.

Jag hade i första rummet lagt pengarna på riktigt bra objektiv med fast brännvidd (vid behov komplettera med riktigt bra begagnad teleconverter om det är tight med pengar för fler brännvidder, så kan du sälja den för samma pengar senare). Vad gäller kamerahuset, så glöm inte att titta på hur skönt greppet är och att placeringen / programeringsmöjligheterna hos knapparna är bra för att ge ett bra ostört arbetsflöde med kameran.

Sedan beror valet av kamerhus naturligtvis på hur bra man är som fotograf. Med undantaget för mirror/shutterslap med mitt 400mm, så lär det dröja bra länge innan jag kan skylla på D700:an om jag inte kan ta den bild jag tänkt mig och jag tror detsamma stämmer för de flesta. Den enda betänkligheten som kan finnas är väl om du verkligen behöver den högre upplösningen för just macro, men det får man ju känna sig fram kring - titta på Flickr och flickriver och se vad andra gjort med den och se om det duger.